Allt började år 2012 när den danska Hans Jørgen Wiberg fick idéen för Be My Eyes. Då han själv är synskadad har han erfarenhet om vilka problem som kan uppstå, men det var när hans blinde vän berättade om att han ringde upp sin familj och vänner via videosamtal för att få hjälp som idéen väcktes till liv. Enligt Be My Eyes webbplats har tjänsten över 6 miljoner volontärer och ungefär 470 000 synskadade registrerade. Användarna finns i över 150 länder och talar över 160 språk sammanlagt.
Syftet med Be My Eyes är att hjälpa folk som är blinda eller har nedsatt syn i deras vardagliga liv (globalt mål 10). Appen består av två stycken användare: volontärer och synskadade. När de synskadade behöver stöd kan de med hjälp med appen kopplas till volontärer som kan guida dem via videosamtal. Flera volontärer kontaktas samtidigt via en notifikation och det är först till kvarn som gäller. Om ingen är tillgänglig kontaktas en ny grupp och därför behöver man inte vara orolig om man inte är ledig. Vem som kontaktas är baserat på vilket språk den synskadade talar och vilken tidszon de befinner sig i. Under ett samtal har volontären tillgång till ett skärmklippverktyg i appen för att kunna ta bilder på t.ex. texter, samt har de möjlighet att sätta igång den synskadades ficklampa vid behov. Förutom att anmäla sig som volontär kan man hjälpa till som översättare. Be My Eyes använder sig av crowdsourcing plattformen Crowdin för att göra det möjligt för folk att hjälpa till att översätta deras iOS app, Android app, server och webb.
Be My Eyes har även en tjänst kallad Specialized Help. Den kopplar synskadade med ett företags kundsupport för att de ska kunna få experthjälp med företagets produkt eller service. Tjänsten nås via Be My Eyes app och från vad jag kan läsa så fungerar själva videosamtalen likadant som de med volontärerna, men supporten använder sig av en webbapplikation istället. Intresserade verksamheter anmäler sig via Be My Eyes webbplats och några som finns tillgängliga i appen idag är Microsoft samt P&G.
En mobil är något som många använder och har med sig nästan överallt. Har man tid och möjlighet att kunna besvara samtal från folk som behöver hjälp, är Be My Eyes ett utmärkt val av plattform för att få en chans att göra just det. Att flera personer kontaktas när någon behöver hjälp anser jag vara en väldigt bra feature. Om man inte kan svara behöver man inte må dåligt över det. Det enda negativa jag kan komma på är det känns som de skulle behövas mer marknadsföring för att sprida ordet om Be My Eyes mer och nå ut till mer synskadade personer. Både den nuvarande målgruppen med folk som är blinda eller har nedsatt syn, men även andra som är t.ex. färgblinda. De skulle också kunna ha användning av appen.
Intressant lösning för att hjälpa personer med nedsatt syn, såg också på deras hemsida att de planerar att integrera OpenAI’s GPT-4 i appen, för att omvandla text-till-tal. Det ska också kunna användas för att identifiera vissa objekt på en bild. Tror att detta i samband med volentärer har möjligheten att förbättra vardagen för oerhört många. Dock tror jag fortfarande att annan “fysisk” assistans kan vara nödvändig, exempelvis en ledarhund, men detta är definitivt ett mer tillgängligt alternativ.
Vad kul att du också valde att skriva om Be My Eyes! Jag har själv laddat ner den och faktiskt redan fått möjlighet att hjälpa en person att identifiera ett program på en tvättmaskin. Otroligt smidigt! Det finns många volontärer registrerade, men inte speciellt många som behöver hjälp (i relation till hur många personer med synnedsättning det faktiskt finns i världen). Därför håller jag verkligen med om att Be My Eyes skulle behöva mer marknadsföring för att sprida ordet till de som behöver assistans.
Tycker det är ett väldigt fint projekt och kan ge stor nytta till väldigt många människor. Jag gillar den typen av projekt där det inte endast är företaget som känner att de gör en nytta men också de som bidrar kan direkt se vilken nytta de ger till människor. Som du och de andra lyfter så är det marknadsföring som krävs för att kunna nå ut och hjälpa fler människor. Men för det krävs det att projektet får pengar. De borde undersöka om det antingen kan finnas något initiativ som kan startas för att samla in pengar till marknadsföringen. Alternativt att de låter användare betala någon slags premium för att ta in pengar men då känner jag att man tappar lite syftet att verktyget ska vara tillgängligt för alla som behöver det.