Mål 4: God utbildning för alla

Utbildning är en mänsklig rättighet och därför ska samtliga människor i världen ha tillgång till god, inkluderande och likvärdig utbildning. Utbildning spelar också en viktig roll för att människor ska kunna bli en del av samhället och finna arbete. Detta fastslås i agenda 2030 och de globala målen.

I utvecklingsländer är motivationen att utbilda sig ofta hög, men dessvärre är tillgången till resurser låg. Samtidigt har mobil teknologi fått stor global spridning, vilket kan innebära nya möjligheter för utbildning baserat på teknikens låga kostnader och förmåga att nå människor i rurala områden.


Diagrammet visar den globala ökningen av mobila abonnemang per 100 invånare mellan 1998-2018. Diagrammet baseras på data från World Bank Group:  https://data.worldbank.org/indicator/IT.CEL.SETS.P2?end=2008&start=1998&view=chart 

I rapporten (se bifogad länk i slutet av inlägget) studeras 10 befintliga medietekniska lösningar utifrån målet om god utbildning till alla, och undersöker relaterade problem och möjligheter. Fokus är på lösningar utvecklade i syfte att främja utbildning i utvecklingsländer via mobil teknologi. 

Lösningarna faller inom ramarna för följande delmål:

  • 4.3 Lika tillgång till yrkesutbildning och högre utbildning av god kvalitet
  • 4.5 Utrota diskriminering i utbildning
  • 4.6 Alla människor ska kunna läsa, skriva och räkna

10 medietekniska lösningar för god utbildning

Mobiltelefoner och multimedia

Mobiltelefoner som verktyg i utbildning

Valderrama Bahamondez, Winkler & Schmidt (2011) har studerat hur mobiltelefoner kan användas som verktyg för utbildning i Panama genom en fältundersökning på skolor belägna i rurala områden. I studien nyttjades mobiltelefonernas multimediala funktioner (fotografering, videoinspelning, röstinspelning, etc.) som stöd för undervisning i bland annat Matematik och Engelska. En av fördelarna som observerades med att använda t.ex. video, var att barnen kunde titta på dem i sin egen takt och upprepa delar som de missat eller inte förstått. 

Resultatet av studien indikerar att mobiltelefoner med multimediala funktioner kan användas som dem är, och att det inte tvunget krävs särskilt utformade program för lärande. Däremot menar de att inga slutsatser kan dras huruvida användning av mobiltelefoner leder till att eleverna lär sig effektivare. 

Integration av mobilspel i utbildning för ökad läs- och skrivkunnighet

Mobilspel för inlärning av kinesiska tecken

Enligt Tian et al. (2010) är läs- och skrivkunnigheten betydligt sämre i vissa underutvecklade regioner än i andra delar av Kina. Det finns ett flertal utmaningar för kinesiska barn att lära sig kinesiska tecken, och bland de största problemen är hur man håller eleverna motiverade. Tian et al. (2010) utvecklade och utvärderade två mobila lärospel inspirerade av traditionella kinesiska sällskapslekar. Målgruppen var kinesiska barn i grundskolan, och två spel (Multimedia Word och Drumming Stroke) utvecklades i syfte att hjälpa barnen lära sig kinesiska tecken.

Resultatet indikerade att spel kan generera en mer intuitiv och engagerande lärprocess för barn vid inlärning av kinesiska tecken. Samtliga barn förbättrade sin prestation och visade entusiasm för de olika interaktionsmöjligheterna som spelen erbjöd.

Ordförrådsträning med hjälp av mobilspel

Kumar et al. (2012) undersökte samma grundproblem som ovan; bristande läs- och skrivkunnighet, men i Indien. Att kunna flera språk är ofta meriterande, särskilt engelska som andraspråk. I flera länder kan utbildning i engelska öka en persons arbetsmöjligheter, och dessutom kan kunskaper i engelska även ha stor påverkan på lönen.

I studien utvecklades ett spel för produktiv ordförrådsträning genom taligenkänning, och enligt Kumar et al. (2012) kan taligenkänning genom ortografiska och fonologiska hintar underlätta avkodning respektive semantiska extraktioner (extraktion av ordbetydelse utifrån ljud) vilket kan gynna ordläsning.  

Ubongo och Enuma: Spelling with Akili

Ubongo är en plattform som genom kombinationen av media och underhållning erbjuder lärande via mobila enheter till barn i olika delar av Afrika. Tjänsten når 440 miljoner barn i 33 länder, och enligt Ubongo är effekten 12% högre inlärningsresultat.

Spelling with Akili är ett spel utvecklat av Ubongo och Enuma med syfte att hjälpa barn lära sig stava. Spelet är tillgängligt offline och har 16 nivåer med ökande svårighetsgrad. Spelet är också anpassat till sin kontext då det använder grafik baserad på afrikansk kultur. 

MOOC och andra plattformar för kurser

Massive Open Online Courses (MOOC) är en plattform för kurser på nätet som är öppna och tillgängliga globalt. MOOC kurser kan bidra till en mer inkluderande utbildning då alla människor som har en internetuppkoppling får tillgång till samma utbildning. 

MOOC för utbildning om diabetes

I en studie av Albrechtsen et al. (2017) utformades en sex veckor lång MOOC kurs om diabetes, som sedan utvärderats av bland annat 287 läkare som gått kursen. Resultatet indikerar att sjukvårdspersonal kan dra nytta av sådana kurser och förvärva mer kunskap om diabetes, och av de som deltog i studien drog deltagarna från utvecklingsländer mer nytta av utbildningen än de från övriga länder. Albrechtsen et al. (2017) menar att resultatet kan bero på att tillgången till forskning är sämre i utvecklingsländer.  

Studien indikerar att utbildning med MOOC kan fungera som komplement till forskningsutbildning och kan bidra till förbättrad utbildning inom vården. 

Kolibri

Kolibri är en offlineplattform för utbildning på globalt och den möjliggör utbildning av hög kvalité för exempelvis skolor i rurala områden, flyktingläger, och barnhem som har dåligt med resurser. Applikationen och innehållet kan laddas ner till en enhet via internetuppkoppling för att sedan delas med andra via ett lokalt nätverk, så kallat peer-to-peer distribution.

Onetab och Onecourse

Onetab och Onecourse är framtagna av non-profit organisationen Onebillion. Produkterna används i flera länder, bland annat Kambodja, Etiopien, och Malawi. Onetab är en läsplatta dedikerad till lärande designad för barn. Läsplattan kommer även med ett skyddande fodral med möjlighet att välja till solpaneler för laddning av batteriet. Onecourse är en applikation som består av en modulär kurs på barnets egna språk. Kursen leds av en digital lärare som guidar barnet. Lärarens namn ändras baserat på det språk som används, på Swahili heter hon till exempel Mahira. 

SMS baserade system

Mobilt system för utbildning i mödrahälsa

Enligt Katusiime & Pinkwart (2016) är risken för mödradödlighet en av sex i de fattigaste länderna. Katusiime & Pinkwart (2016) undersökte därför hur ett mobilt system kan användas i utvecklingsländer för att stötta kvinnor under sin graviditet för att få information som är relaterad till tiden före och efter födseln. I det mobila systemet implementerades funktionalitetet som skickade ut SMS till kvinnorna med information som var specifik till kvinnans egen graviditet. Systemet var även designat att skicka ut påminnelser angående prenatala undersökningar. 

Systemet innebar vissa vinster för de blivande mödrarna då de till exempel inte behövde genomföra lika många resor till sjukvårdsinrättningar. En begränsning var att SMS meddelande inte kan vara särskilt långa och att de dessutom är textbaserade, vilket är begränsande vid bristande läs- och skrivkunnighet. 

Eneza Education: Shupavu

Eneza Education är ett företag som strävar efter att tillhandahålla prisvärda kurser och verktyg online och via mobil applikationer som komplement till det som lärs ut i skolan. Eneza Education är verksamma i Ghana, Kenya och Elfenbenskusten där de erbjuder läromedel till rurala eller på andra sätt utsatta samhällen. 

SMS-systemet Shupavu bygger på en databas av lärare som skapar innehållet. Eleverna kan använda systemet för inlärning och repetition. Systemet anpassas efter eleven, som sedan kan utföra quiz, ställa frågor till lärare i realtid, samt söka på wikipedia. Allt genom att skicka sms.

Mobil teknologi och AI 

Microsoft Math

Microsoft Math är en app som med hjälp av AI hjälper användaren att lösa matematiska problem. Användaren kan skriva direkt i appen eller ta ett foto på ett matematiskt problem som sedan skannas och tolkas med AI. Appen förser sedan användaren med interaktiva steg-för-steg förklaringar av lösningen och länkar till relaterade videobaserade lektioner och annat material. 

Se bifogad rapport för diskussion kring de presenterade lösningarna.

Slutsats

Baserat på de resultat som de undersökta lösningarna i studien uppvisat, har övervägande positiva utfall observerats gällande användning av mobil teknologi i utbildning riktad mot utvecklingsländer. Den studie som utförts ger därför stöd till idéen att det finns goda möjligheter för användning av mobil teknologi i utbildning i utvecklingsländer. 


Länkar

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *