Beskrivning
Humanbridge är ett företag som jobbar med återvinning, återanvändning och reparation av kläder. De jobbar tillsammans med ett flertal företag och organisationer såsom Stadium och Erikshjälpen, för att göra secondhand hantering av kläder, skor, accessoarer och liknande mer tillgängligt för befolkningen. Humanbridge har också placerat ut insamlingsbehållare från mellersta- till södra delen av Sverige. Totalt har de mer än 2500 behållare utplacerade i landet för att ta emot textilier och skor.
Organisationen har en vision om ett bättre och rättvisare global resursfördelning, Deras vision benämns enligt följande:
”Vi vill genom ett behovsanpassat materialbistånd utveckla och skapa en rättvisare global resursfördelning på ett miljöeffektivt sätt.”
Humanbridge
Humanbridge skickar varje vecka fyra (4) lastbilar med biståndsmaterial till olika platser i världen, de nämner att mellan en (1) till två (2) av dessa innehåller sjukvårdsutrustning som skall levereras till sjukhus runt om i världen. Deras arbete sträcker sig globalt men befinner sig främst i Afrika, Östeuropa och Mellanöstern där vanligaste materialet som levereras är just sjukvårdsmaterial och handikappsutrustning.
Länder som får bistånd
- Östeuropa:
- Moldavien
- Polen
- Rumänien
- Ukraina
- Ungern
- Afrika
- Burundi
- Demokratiska republiken Kongo
- Eritrea
- Etiopien
- Kenya
- Mocambique
- Sierra Leone
- Somalia
- Sydsudan
- Tanzania
- Mellanöstern
- Irak
- Europa
- Albanien
- Bosnien & Hercegovina
- Grekland
- Kosovo
- Serbien
Möjligheter
Möjligheterna med en organisation som Humanbridge är att skapa ett mer hållbart samhälle där kläder och andra plagg får en längre livstid samt kan användas av behövande människor som kanske annars inte har möjligheten till kläder. Organisationens samarbete med företag och andra organisationer skapar ett bredare nätverk som kan förmedla tanken och visionen vidare till en bredare målgrupp vilket kan öka medvetenheten hos “en vanlig” människa. Ett exempel på förmedlande av information är insamlings boxarna som placeras utanför eller i många av Stadium Sveriges butiker runtomkring i landet där det framgår att man har möjlighet att lämna “gamla” eller “redan använda” sportkläder och skor som kunden inte har behov av för att någon behövande skall få möjligheten, det kallas re:activate.
Problem
Även om Humanbridge ständigt jobbar med att öka hållbarheten i textilier och dess livsläng så finns det problem med en sådan lösning som måste tas i beaktande.
Utsläpp
Då Humanbridge har en stor mängd insamlingsbehållare utplacerade på olika ställen i Sverige krävs det en viss logistik för att samla in dessa textilier och skor samt transportera till en “hub” för vidare hantering. Denna process leder till ökade utsläpp, till exempel i form av koldioxid från lastbilar.
Säkerhet
Utifrån konsumentens perspektiv finns det problematik kring säkerheten att textilien eller skorna man lämnar in hamnar hos en behövande person eller går till “något bra”. I nuläget finns det endast information om vart det “ska” hamna, men inget som går att bekräfta. Tyvärr kan det vara en faktor som gör att en eventuell donator avstår från att göra en donation. För att förebygga detta skulle det behövas mer transparens kring transporter och bistånd där det skulle kunnat vara bra med något på sin webbplats som en konsument kan följa eller liknande.
Tycker att företaget verkar väldigt lovande och de förtjänar definitivt mer uppmärksamhet! Du har en viktig poäng när det gäller bristen på information om vart donationerna tar vägen. När jag gick in på deras webbsida såg jag att man kunde donera pengar till Ukraina, men det framkom inte hur dessa pengar skulle användas. Transparens kring var donationer går till kan verkligen göra stor skillnad. Jag tror att om organisationen skulle ge tydligare information om exakt vad donationerna bidrar till, exempelvis genom att specificera vilka projekt eller behov som finansieras, skulle det öka antalet potentiella givare. Folk vill veta att deras bidrag gör en konkret och positiv skillnad.
Som Linnea skriver om så är transparens nog det viktigaste som företaget kan göra för att stärka tilliten hos de som donerar. För tillfället ser det ut som att detta är något som företaget kan förbättra. På deras webbplats verkar det dock som att de lägger upp en del saker. Till exempel lägger de upp ibland när en container kommer fram eller när de är på väg att skicka iväg en ny. Att införa ett system där donatorerna kan följa sina donationers resa till mottagaren skulle kunna vara en lösning som ökar transparensen och bygger ett starkare förtroende mellan Humanbridge och samhället.
Inte säker vilken av de 5 kategorierna detta hamnar under, E-waste? Men tjänsten har en bra tanke bakom sig. Jag tycker att ni alla tar upp viktiga punkter om transparans och hur viktigt det är, speciellt för hjälporganisationer. Ett annat problem som inte heller tas upp av Humanbridge är underhållandet av insamlingsbehållare, jag ser ofta sådana ta en kraftig mängd våld av folk och har sett folk slänga skräp mm in i dem som en hel McDonalds påse och cola som till och med läkt ut från luckan.