Good on you

Good on you är en tjänst som hjälper människor i sina val när det kommer till att köpa hållbara kläder. De informerar användarna om olika klädmärken och ger information om deras hållbarhetsprestanda.

Företaget är lokaliserat i Sydney i Australien och startades med visionen att göra det enklare för konsumenter att göra mer medvetna och hållbara klädval genom att erbjuda lättförståelig information om olika klädmärken. Deras mål är att öka medvetenheten bland konsumenter om klädindustrins sociala och miljömässiga påverkan. 

Möjligheter

Självklart är det inte så lätt att påverka människor i sina val när det kommer till kläder. Många föredrar det de tycker är snyggt istället för hur hållbart eller miljövänligt något är. Däremot kan denna tjänsten underlätta för människor att både hitta något de tycker är snyggt men också att det är hållbart och miljövänligt. 

Genom att lyfta fram och belöna klädmärken som tar initiativ till hållbarhet och etik, skapar företaget en uppmuntran för andra klädmärken att följa deras exempel. Detta kan leda till ökad konkurrens inom branschen för hållbart mode och främja innovation och förändring mot mer hållbara affärsmodeller och produktionsmetoder. Genom att göra information om klädmärkes hållbarhetsprestanda lättillgänglig kan företaget öka medvetenheten bland konsumenter om klädindustrins sociala och miljömässiga påverkan.

Genom att erbjuda insikter och betyg om olika klädmärken gör plattformen det möjligt för konsumenter att göra smarta beslut och välja klädmärken som är i linje med deras värderingar och prioriteringar när det gäller hållbarhet.

Problem & risker

Det finns en risk att den information som presenteras av företaget inte är pålitlig, om data som används för att bedöma klädmärken inte är korrekt eller om bedömningarna inte är objektiva kan det påverka förtroendet för tjänsten och leda till förvirring bland användarna. En annan risk är att vissa klädmärken kan försöka utnyttja företagets betygssystem för att framstå som mer hållbara än vad de faktiskt är. Genom att fokusera på att marknadsföra vissa kläder kan klädmärken skapa en felaktig uppfattning av sin hållbarhetsprestanda och lura konsumenter.

Det finns tusentals med klädmärken, även om företaget har en omfattande databas över klädmärken, kan det finnas begränsningar i tillgängligheten av informationen. Vissa mindre eller nischade klädmärken kanske inte är inkluderade i databasen, vilket gör det svårare för användare att få en heltäckande bild av branschen. Dessutom kan mindre eller nystartade klädmärken ha svårt att uppfylla de högre hållbarhetsstandarder som företagets betygssystem kan kräva. Detta kan innebära att vissa mindre märken utesluts från plattformen eller missgynnas jämfört med större märken, vilket kan påverka deras försäljning och överlevnad.

Join the Conversation

4 Comments

  1. Jag ser problemet du tar upp också, det kanske är en bra insats men ger inte riktigt den effekt som strävas efter. Vad är det som gör att vi ska lita på deras betygsättning tänker jag. Kanske ett bättre sätt om dem vill vägleda konsumenter kring alla olika märken är att fokusera på att ge information kring vad som gör ett företag värt att välja enligt deras riktlinjer. Att vara transparent i vad dem tittar efter och vad som saknas tänker jag är väldigt viktigt för att skapa tillit hos konsumenterna.

  2. En annan utmaning med denna tjänst är också att konsumenter brukar sällan gå in på en annan webbplats för att hitta information om just de klädmärket du vill köpa. Ofta tror jag inte heller att konsumtenter köper specifika klädmärken utan snarare går in på webbplatser som har flera olika märken och att då behöva gå in på en annan webbplats för att kontrollera de märken som man vill köpa känns som en lång process. Jag tror att en möjlighet här att intergrera denna typ av webbplats i befintliga E-handlar så man kan få denna informationen direkt på webbplatsen där du köper kläderna för att få en indikation på hur miljövänliga märket är, likt miljömärkning på varor du handlar i en matbutik exempelvis.

  3. Good on you låter som en bra lösning för att uppmärksamma hållbarhet och miljö inom klädindustrin. Förutom de utmaningar du och kommentarerna ovan nämner tänker jag att det skulle kunna finnas ytterligare en möjlighet för Good on you. Det hade varit positivt om de även fokuserade på arbetsförhållanden och att en bedömning gjorde gällande det. Tex. vilka klädmärken ser till att deras tillverkare och produktionen sker på rätt sätt med anständiga arbetsvillkor och löner. (Globala mål 8 & 5)

  4. Jag är lite inne på samma spår som Vanja, jag har svårt att se framför mig att folk skulle göra så pass noggranna efterforskningar om inte de var väldigt passionerade för just det här med hållbar konsumtion. Ett alternativ hade varit om man gjorde som Leaping Bunny (som intygar att märken är cruelty free och veganska), där man har en symbol som visar att märket uppnår en viss certifiering.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *