Tara Button fick idén till att skapa företaget Buy Me Once när hon fick en gjutjärnsgryta i present, vilket fick henne fundera varför inte alla produkter hon ägde var så välskapta med garanti livet ut. Buy Me Once affärsidé går ut på att marknadsföra och sälja produkter som är hållbara, har lång livslängd och har mindre negativ miljöpåverkan. Deras syfte är att kämpa emot “slängkulturen” genom att uppmuntra att köpa de produkter med längre livslängd. Teamet på Buy Me Once går personligen igenom varje produkt innan det blir godkänt att säljas via deras webbplats. För att hitta de mest hållbara produkterna har de sex stycken steg som ska kontrolleras för varje produkt:
- Material
- Hantverket/konstruktionen
- Garantier och reparationsmöjligheter
- Tidlös design
- Etik
- Innovativ design
Bild från BuyMeOnce.com
Konceptet hos Buy Me Once har en stor potential när det gäller att sprida budskapet kring överkonsumtion och hållbarhet. En av de största möjligheterna är att kunna forma om konsumentens konsumtionsbeteende till ett mer ansvarsfullt köpbeslut. Om denna förändring i konsumenters köpbeteende skulle bli vanligare, kan det potentiellt leda till att fler tillverkare måste prioritera hållbarhet framför planned obsolescence vilket kommer främja ett mer hållbart sätt i produktion. Detta kan leda till ett ökat fokus på hållbarhet och kvalitet, snarare än det nuvarande systemet som bidrar till överkonsumtion. Buy Me Once spelar därför en stor roll i att skapa en efterfrågan på mer ansvarsfulla och hållbara produkter.
Däremot, trots fördelarna med Buy Me Once idé, ligger nog det största problemet hos konsumenten och dess köpbeteende. Många människor är fortfarande inriktade på snabba och tillfälliga köp istället för att överväga produkternas livslängd och miljöpåverkan. Att ändra dessa djupt rotade mönster kan vara en långsam process som kräver mycket kunskapsspridande och medvetenhet. Därav blir en del av utmaningen för Buy Me Once att fortsätta bygga medvetenhet och engagemang för att forma denna konsumtionskulturen till något bättre.
Även om Buy Me Once är en god idé är det viktigt att lyfta den ekonomiska verkligheten som många konsumenter står inför, vilket är ytterligare en utmaning för Buy Me Once att bemöta. Många människor har inte råd att köpa dyrare hållbara produkter, trots att de produkterna har en längre livslängd och därmed vara kostnadseffektiva på lång sikt, så kan den initiala kostnaden vara en barriär för många konsumenter, särskilt de med begränsad ekonomisk inkomst. Ett av de grundläggande problemen är att hållbara alternativ ofta prissätts högre än “vanliga” produkter och det kan skapa en snedvriden ekonomisk bild att hållbara val är ett privilegium för de med större ekonomisk inkomst. För att förändra en hel samhällsbild krävs det engagemang från olika håll och det kommer ta lång tid, men Buy Me Once representerar ändå en positiv riktning mot att minska överkonsumtionen och främja långsiktiga och hållbara val. Genom att erbjuda konsumenterna en plattform för produkter med bevisad hållbarhet bidrar företaget till att skapa medvetenhet om de ekonomiska fördelarna över tid. Även om lösningarna på prisutmaningen kan ta tid att förändra kan det inspirera andra aktörer och konsumenter att lyfta liknande hållbarhetsprinciper och bidra till en med ansvarsfull konsumtion.
BuyMeOnce skulle kunna bidra till hållbar konsumtion ytterligare genom att implementera en tjänst för återförsäljning som tillåter kunder att sälja tillbaka eller donera produkter de inte längre behöver. Detta kan inkludera allt från kläder som ett barn växt ur eller andra hållbara produkter som ägaren inte längre använder. BuyMeOnce skulle kunna utveckla en egen second hand-avdelning på webbplatsen eller samarbeta med redan befintliga aktörer som Sellpy eller Blocket. Ett sådant initiativ skulle förlänga livscykeln ytterligare för högkvalitativa produkter.
Det är ett svårt område att påverka då det ändå i slutändan är upp till konsumenterna att faktiskt välja det hållbara istället för det billigaste alternativet. Däremot hade det varit intressant att se vad som skulle hända om folk får mer kunskap om värdet, inte bara för miljön osv. utan för deras egna ekonomi och samtidigt erbjudas livsgarantier på de saker som finns på BuyMeOnce. Tänker att det skulle kunna bli en positiv cirkeleffekt då företag kanske mer och mer tvingas att anpassa sina produkter vilket gör att även de som inte själva hade valt att handla mer hållbart tvingas göra de på grund av utbudet.
Tycker det låter som en bra lösning på att minska “köp och släng” kulturen och kan nog bidra till att fler väljer att investera i produkter med längre livslängd och på det sättet värna för miljö och plånbok. Däremot ser jag fortfarande ett problem när det gäller elektronikprylar då utvecklingen sker så fort, samt att nya appar/uppdateringar/program ständigt kräver nyare modeller vilket gör att en längre livslängd på enheten inte skulle betyda speciellt mycket för konsumenten då den ändå kommer bytas ut inom några år.
Tycker det låter som en bra idé men något som inte tas upp på deras hemsida är hur mycket mer tillverkningen av deras kläder släpper ut. Något jag själv hatar är “återanvändningsbara påsar” idéen är bra men de är lika dåliga att tillverka som 64 000 plastpåsar så du måste använda samma återanvändningsbara påse minst 64 001 gånger för att det ska vara bättre för miljön än att köpa en ny plastpåse varje gång. Att skapa produkter med högre kvallitet och göra att de räcker längre är inte garanterat bättre för miljön än att konsumera den ordinarie produkten. Det finns såklart olika fördelar med alla lösningar som att plastpåsar använder olja vilket är dåligt och olja finns det inte oändligt av.