Beskrivning
EcoATM är ett företag som bedriver återvinningskiosker där människor kan sälja oanvända eller gamla telefoner på ett smidigt och ansvarsfullt sätt samtidigt som det främjar hållbarhet. EcoATM har över 5000 återvinningskiosker, utplacerade både i USA men även i Europa där man som kund kan lämna in sina gamla telefoner. Telefonerna som blir sålda till EcoATM blir återvunna på ett miljövänligt sätt eller renoverade och säljs vidare. Det finns två tillvägagångssätt att sälja telefoner via EcoATM. Antingen så används applikationen där man kan få ett estimerat värde över vad telefonen kan vara värd, för att senare lämna in den i en kiosk. Eller så vänder man sig direkt till kiosken och får ett pris över vad telefonen är värd på plats. EcoATM använder inbyggd teknik för att göra en analys och en utmätning i vilket skick telefonen är i. Detta resulterar senare i ett pris över vad företaget anser att den är värd.
EcoATM beskriver problemen med att nya mobiltelefoner släpps varje år och att detta resulterar i mer och mer e-waste. EcoATM säger även att telefonerna som människor gör sig av med fortfarande är fullt fungerande när de byts ut mot nya. Att endast i USA så finns det 500 miljoner telefoner som är redo att återvinnas, samtidigt som det tillverkas 11 miljoner telefoner varje månad. EcoATMs vill att telefonen ska återvinnas på ett korrekt sätt och förklarar hur missbrukandet av detta skadar miljön. EcoATM är också väldigt tydliga och konkreta i hur deras arbete med e-waste ger en positiv påverkan på miljön. De förklarar att mellan 2010 och 2021 så samlade deras kiosker, som vid 2021 kunde sammanfattas till nästan 4500, in 28 miljoner telefoner. Vilket kan översättas till ett helt år av elförbrukning till över 55.000 hushåll.
Möjligheter
Möjligheterna med detta företag är att de kan skapa en bättre hållbarhet av E-waste genom att återanvända och sälja vidare redan använda produkter. Men även att det som inte är användbart behandlas på ett korrekt sätt utan att förstöra för miljön. Deras återvinningskiosker ligger redan på platser och i områden dit människor rör sig frekvent. Vilket kan göra att folk ser och blir nyfikna på vad EcoAtms återvinningskiosker är och får spridning av sitt budskap.
Problem
Något som kan vara ett problem är att telefoner som inte fungerar eller är för skadade inte har något värde enligt EcoATM. Folk kan gå till dessa kiosker i god tro om att de kommer bli betalda. Men skulle det i själva verket visa sig att de inte kommer att bli betalda en enda krona för deras telefon. Kan detta resultera i att de inte väljer att lämna över telefonen till EcoATM. På detta sättet kan de bli kontraproduktivt genom att personen väljer att göra sig av med telefonen genom att bara kasta den.
Tycker konceptet är väldigt intressant och är något jag själv skulle vilja nyttja. Jag instämmer att det finns en utmaning i att övertyga människor att lämna in sina telefoner om de inte erbjuds någon garanterad ekonomisk kompensation. En lösning som EcoATM hade kunnat utforska är att erbjuda en garanterad minimum ersättning för varje enhet som lämnas in. Detta kan göras genom att antingen justera högsta utbetalningen något eller genom att inleda ett partnerskap med andra företag. Exempelvis genom att erbjuda kuponger som kan nyttjas hos samarbetspartners. Det är något som kan motivera människor att fortsätta återvinna sina gamla telefoner.
Jag instämmer med att värderingen kan bli kontraproduktiv. Och jag tror att för att motverka den oönskade effekt för konsumenter kan det vara bra om där finns tydliga prisuppsättningar för vad som krävs av den inlämnade telefonen för att konsumenten ska snabbt kunna få en tydlig uppfattning över huruvida deras telefon kan komma att värderas. På så vis i de fall när konsument tycker att sin mobil har blivit undervärderad eller rent av fel värderad, så kommer det inte i bästa fall vara en chock för dem åtminstone.
Mycket bra koncept som bidrar till att mindre E-waste bildas samt sparar in energi på att återanvända delar/telefoner. Som ovanstående nämnt kan de ju bli ett problem med värderingen av telefonen att den som lämnar blir besviken på kompensationen. Kanske går det att ändra lite på affärsmodellen att istället för att pengarna ska vara i fokus som kompensation kan man marknadsföra mer som att rädda miljön. Lite som att panta flaskor och burkar, man förväntar sig inte direkt något stort belopp tillbaka utan man vet att man hjälper planeten. Detta kan ju dock bidra till att nyare telefoner inte “pantas” i deras maskiner eftersom de har ett värde fortfarande men kan öka pantningen av äldre telefoner som ändå inte har ett värde idag.