Att återvinna e-waste och annat material är något vi oundvikligen behöver kunna göra, speciellt med tanke på vår strävan efter digital tillväxt. Däremot finns det material och produkter som är väldigt svåra att återvinna och faktiskt hantera, det är vad TerraCycle fokuserar främst på och forskar kring hur vi kan återvinna. TerraCycle erbjuder även ett nytt sätt att shoppa för konsumenter, som dem kallar Loop. Vilket är produkter vi annars också konsumerar, fast i förpackningar som är återanvändsbara. TerraCycle leder även ett Global Foundation som på plats utformar lösningar för att förebygga avfall i floder och bekämpar plast i haven. Deras mål är att det ska gå att återvinna allt, och i en digital tillväxt som vi lever i är det målet ett av dem mest relevanta skulle jag anse.
Det är svårt att vara kritisk mot att hitta lösningar till att återvinna material som vanligtvis inte kan återvinnas. Varför vissa saker anses svåra eller icke återvinningsbara, nämner TerraCycle vara för att det lokala kollar främst på om det kostar mer än vad det ger. Varför just TerraCycle då kan återvinna något som anses vara ekonomiskt kostsamt för ett lokalt återvinningsbruk, är för att TerraCycle finansieras av varumärken och andra intressenter som samarbetspartners. Det stärker samarbetspartnernas varumärke och blir bra marknadsföring mot sina kunder.
Vad man ser i detta är att vi hittar lösningar till att kunna fortsätta konsumera som vi gör, som i sin tur ger underlag till företagen vi konsumerar från varför vi ska välja just dem att konsumera från, vilket om man tänker på det är något komiskt.
Om man ska hitta negativa aspekter i detta, skulle det egentligen i grund och botten vara just vårt strävande efter tillväxt och vårt ständigt ökande konsumerande. Däremot kan man påstå också att deras slutprodukter är en produktion i sig, eftersom det återanvänds av företag som producerar med detta material i stället för något annat. Jag tror det kan bero på vilket material det är som faktiskt återanvänds till nya produkter, men i vissa fall kanske det inte är den bästa lösningen att faktiskt återställa materialet till att vara återanvändbart. Det kanske är mer kostsamt miljömässigt än man tror, eller vad som visas. Men i helhet tror jag detta ändå är ett bra initiativ och en bra, ordentlig lösning på problemet av e-waste och material som annars är svårt att återvinna lokalt.
TerraCycle’s arbete med att hantera svåra material och erbjuda hållbara lösningar, som Loop för återanvändbara förpackningar, är en uppmuntrande insats i dagens samhälle. Det är dock viktigt att reflektera över hur sådana initiativ kan påverka konsumtionsmönster och skapa ekonomisk uppmuntran för återvinning, samtidigt som helhetseffekterna av återvinning bör övervägas för långsiktig hållbarhet. Även om TerraCycle’s initiativ är ett positivt steg i rätt riktning, återstår det utmaningar att hantera för att skapa verklig förändring i hur vi hanterar avfall och resurser.
Jag håller med Baran med att det är positivt steg i rätt riktning. Det existerar redan många företag som hanterar E-waste av mobiltelefoner av dylikt. Men et känns som att marknaden för e-waste blir breadare och bredare för varje år. Att det dyker upp fler företag som hanterar återvinning av olika typer av material och produkter i takt med att de blir konsumerade mer och mer. Därför är det intressant med ett företag som vågar och tar initiativ att tackla dessa problem.
Som du nämner med Loop, så har TerraCycle en innovativ och nischad lösning jämfört med konkurrenter som Rubicon t.ex (https://www.rubicon.com/). Det som gör det så intressant med TerraCycle är att de känns mer nischade mot att återvinna specifika material mot specifika logistikkedjor, medan konkurrenter kanske har en mer bredare approach mot avfallshantering och återvinning. Där kan TerraCycle ha en konkurrensfördel till specifika tillfällen och därför är det väldigt intressant att du belyser deras för- och nackdelar.