Beskrivning
Företaget Consupedia startades år 2016 och är utvecklat av forskare vid Kungliga tekniska högskolan tillsammans med högskolan i Dalarna. Detta digitala verktyg syftar till att öka transparensen kring livsmedelsprodukters påverkan på vår planet. Appen analyserar en rad faktorer som klimatpåverkan, biologisk mångfald, vattenanvändning, transporteffekter, samt hälsorelaterade och sociala aspekter. Bland dessa ingår även granskning av rättvis handel, barnarbete, och arbetsförhållanden.
Appen bygger på avancerad AI-teknik som söker igenom, sammanställer och presenterar data från pålitliga källor som WWF, WHO, UNICEF, FN och RISE. Detta gör Consupedia till en plattform för både konsumenter och företag som snabbt vill tillgå detaljerad information om livsmedelsprodukter.
Genom att ladda ner appen kan man skanna QR-koden på produkten eller skriva in dess namn för manuell sökning. Appen har förmågan att ge en djupgående analys om varje livsmedelsprodukt och hur den påverkar olika aspekter av samhället och miljön. Genom ett bedömningssystem, där högt värde indikerar på bättre hållbarhet, får användaren olika betyg från 0-100 på klimat, vatten, hälsa och rättvisa. Genom att klicka in på respektive rubrik finns det sedan ytterligare information att tillgå.
Möjligheter
Genom denna app kan vi ta små steg mot en mer medvetenhet när det gäller matkonsumtion. Det är en bra resurs för att främja hållbara matvanor och skapa en bättre värld för framtida generationer. Något jag tycker är extra intressant är möjligheten för företag att samarbeta med Consupedia. Genom att använda appen för att granska och bedöma hållbarheten i de produkter de erbjuder, kan dessa företag ta ett steg framåt mot öppenhet. Om företagen skulle visa dessa hållbarhetsbetyg direkt vid priset i butiken, skulle det göra det lättare för kunderna att välja produkter som är bättre för miljön. Detta skulle inte bara underlätta för konsumenterna utan också uppmuntra företagen att jobba mot mer hållbara produkter.
Det är dock möjligt att vissa företag anser att detta kan minska försäljningen av vissa produkter, även om det kan öka försäljningen av andra. Många livsmedelsföretag föredrar troligtvis att hålla sina bedömningsbetyg hemliga om det inte direkt gynnar deras försäljning.
Problem
En nackdel jag ser med appen som privatperson är den höga tidsåtgången. Att behöva skanna varje produkt jag köper i affären kan vara mycket tidskrävande och förmodligen inte något som lockar många användare. Det finns också en risk att företag kan vara ovilliga att dela data som potentiellt kan skada deras försäljning, vilket begränsar appens tillförlitlighet. Några av produkterna jag sökte upp hade inte fullständig information men detta kan komma att ändras om fler företag väljer att ansluta sig.
Jag tror att denna applikationen kan hjälpa konsumenter att bli mer medvetna kring deras handling av matvaror på ett positivt sätt, men som du nämner är det väldigt tidskrävande. Dock tänker jag att detta endast krävs de första gångerna man handlar eftersom man lär sig vilka produkter som är bra att köpa och vilka man ska undvika. Så om konsumenterna är beredda att lägga tid första gången kan applikationen verkligen uppfylla ett positivt syfte och en stor förändring.
Väldigt intressant koncept, denna app erbjuder en väldigt bra uppsättning information för de som vill bli bättre på att värna om miljön. Som det beskrivs i artikeln så finns inte alla produkter med och detta kan leda till en viss frustration hos användarna. Sedan kan det även diskuteras hur pålitliga källorna är för detta, det kan finnas risk att produkter från mindre företag inte är granskade lika noggrant som större företag. Därmed kan informationen om produkten vara felaktig och vinklade för företagets fördel.
Jag tycker Consupedia låter som en bra lösning för att bli mer medveten om de varor man handlar och att med hjälp av appen kan göra bättre val att handla klimatsmart. Ser dock samma problematik med att affärer ska vara öppna och visa detta tex. vid priset då det förmodligen skulle påverka deras försäljning åt det negativa för många produkter. En lösning på problematiken med tidsåtgång för privatpersoner skulle kunna vara att på något sätt koppla appen till en självscanner i mataffären för att kunna skanna in produkten på båda ställen på samma gång.