Svinnsmart! är ett initiativ från butikskedjan Willys för att motverka matsvinnet. Initiativet går ut på att ta vara på mat som annars skulle ha slängts. Detta görs genom att upplysa om vilka varor som vanligtvis släng och att ge exempel på recept som går att göra på dessa varor.
Hur det bidrar till hållbarhet
Initiativet bidrar till mål 12 hållbar produktion och konsumtion specifikt delmål 12.3 halvera matsvinnet och 12.8 öka allmänhetens kunskap om hållbara livsstilar. Initiativet handlar både att uppmuntra kunder till att ta vara på varorna de har köpt men också att butiken själva ska bli bättre på att inte slänga lika mycket i butiken.
Initiativ
Ett av deras initiativ är restakuten som är ett sätt att nå ut med informationen genom att interagera med kunderna på sociala medier. Sättet restakuten fungerar är att vem som helst kan fota sina rester och råvaror som de inte vet vad de ska användas till och som annars hade slängts. De lägger sedan upp bilden på instagram under hashtagen #restakuten, sedan kommer de få en kommentar på bilden med ett recept baserat på varorna (Willys. 2021).
Willys har gjort en undersökning där de har tagit reda på vilka som är svenskarnas mest slängda varor, se figur 2. Baserat på dessa varor så har de också en guide som de kallar svinnsmart mat, där de har skapat recept där basen är just dessa varor. Dessa recept är enkla och kräver inte att användaren köper många ytterligare produkter, se figur 3 (Willys. 2021).
Nackdelar
Restakuten är ett bra initiativ att både hjälpa kunder att hitta recept samtidigt som de når ut med budskapet bland personens instagramföljare. Däremot hade det förmodligen underlättat om tjänsten även hade varit en applikation där det gick att fylla i produkterna och få upp ett recept direkt. Deras lista över recept är ganska begränsad och det finns inte heller där någon faktiskt sökfunktion utan användaren behöver läsa igenom alla recept för att veta om de har varorna hemma.
Referenser
willys. 2021. Svinnsmart. Tillgänglig https://www.willys.se/artikel/om-oss/hallbarhet/svinnsmart [Hämtad: 2021-03-18]
Intressant! Som du nämner så vore nog en applikation ett bättre alternativ för att få fler att använda sig av initiativet restakuten, eftersom att Instagram till stor del är väldigt ytligt och en plats där många vill visa sitt bästa jag. Det passar inte riktigt in att lägga upp en bild på några trötta tomater och en halvfull creme fraiche i ett flöde bland outfits eller vackra naturbilder. Hade det var tillgängligt att få förslag på recept via en applikation, där inte alla ens följare kan se, så hade nog fler använt sig av tjänsten för att underlätta vardagen. Att kunna filtrera recepten utefter de varor man har hemma vore ju också en bra idé för att underlätta för användaren, och göra möjligheten större till att tjänsten används igen, samt rekommenderas till andra!