Ericsson och UNICEF kartlägger skolors tillgång till internet

Ericssons och UNICEF:s samarbete.

Ericsson och UNICEF har ett samarbete för att kunna kartlägga skolors internetuppkoppling i 35 olika länder. Målet med den här lösningen är att kunna identifiera vilka länder som saknar uppkoppling och vart i landet det finns problem med det. Tanken är att detta ska bidra till att skolor och barn runt om i dessa länder får tillgång till internet och annan information (unicef.se).

Detta är en del av Giga-initiativet, där målet är, förutom att ge skolor internetuppkoppling också ska ha möjlighet att påverka sin egen utbildning. Kartläggningen av skolorna och uppkopplingen ger genom det som kallas crowdsourcing, och analyser av befintliga data och maskininlärning. Detta ska då synliggöras visuellt genom en digital karta, som alla kan ta del av. Den här lösningen kommer kunna hjälpa regeringar och privata sektorn att se till att barn och unga har tillgång till utbildning (unicef.se).

Den här lösningen och samarbetet har stor potential att lösa många problem inom Mål 4. Får inte alla tillgång till en god utbildning kommer vi aldrig helt kunna uppnå Mål 4 i de Globala Målen. Just för dessa länder som är mer avlägsna är denna lösning en stor del av deras utbildning, medan i vissa länder är det självklart att det ska finnas uppkoppling till internet. Detta kommer kunna bidra till mer kunskap, mer utbildning och till slut ett mer jämlikt samhälle globalt. Att dessa länder får tillgång internetuppkoppling är jättebra, men en annan förutsättning är också att det finns kompetens. Kompetens så som lärare för att barnen kan få tillgång till en ordentlig utbildning av redan utbildade lärare.

Om internetuppkopplingen skulle tappas på något ställe i de här 35 länderna som är med i det här samarbetet, så kommer det gå så mycket fortare att felsöka och se vart uppkopplingen är förlorad. I och med att det kartläggs vart felet ligger, kan det snabbt lösas och internetuppkopplingen kan komma tillbaka fortare än vad det kanske hade kunnat göra utan denna lösning, vilket absolut känns som en stor fördel när det kommer till digital utbildning. Något som också kan ses som positivt som del av den här lösningen är att de unga kan följa världens händelser och skaffa sig bredare kunskap om vad som händer inte bara i sina egna länder, men man får inte glömma bort det viktigaste, skolgången och all baskunskap som skulle behövas för eventuellt fortsatt utbildning om så önskas i framtiden av barnen.

https://unicef.se/partners/ericsson

Join the Conversation

1 Comment

  1. Tack för ditt inlägg, Veronica!
    Det här låter som ett riktigt bra initiativ! Jag gillar att du lyfter att internetuppkoppling är key inte bara för utbildning, utan även för allmänbildningen inom området. Det är ju otroligt viktigt med internetuppkoppling för studierna, det är inget som man kan sticka under stolen, men det finns säkerligen mycket annat som också kan tacklas när man inser sambandet mellan brist på internetuppkoppling och andra samhällsproblem. Det låter inte särskilt nyttigt att elever enbart får ett informationsflöde – sina skolböcker, speciellt om det gäller länder i världen där korruption kan förekomma. Då ska de ha möjligheten att få tillgång till mer än bara vad staten tycker är rätt.

    …de hade behövt ta en titt på LNU:s uppkoppling, haha 😉

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *