M – Volvo Car Mobility

Enligt Volvo Car Mobility (u.å) står dagens bilar parkerade 95% av tiden och bidrar mestadels till att kosta onödiga pengar och ta upp onödig plats. Därför har de skapat mobilapplikationen M, som gör det möjligt att låna en bil för att kunna göra sina ärenden, och sedan enkelt lämna tillbaka den där den hämtades. Endast genom att logga in med bankID och registrera sitt körkort så har man ett konto och kan börja använda sig av applikationen direkt. Man fyller i vart på ett ungefär man vill åka ifrån, vilken tid, samt om man har krav på vilken bilmodell som behövs och sedan hittar applikationen de lediga bilarna som finns enligt önskemålen. När en bil är bokad får man en digital nyckel som innebär att man endast behöver använda sig av Bluetooth för att låsa upp, starta bilen och köra iväg. Vid slutet av sin bokning kör man tillbaka dit man hämtade bilen, och då är det klart för nästa kund att låna bilen!

Genom att fler använder applikationen, och därför väljer att inte privatäga en bil, bidrar det till en mer hållbar konsumtion och produktion, vilket är det tolfte globala målet (Globala Målen, u.å.-b). Ett tips som de Globala Målen (u.å.-a) nämner under det elfte globala målet är åk inte bil i onödan, och det är också något som denna applikationen kan bidra positivt till. Eftersom att det kostar pengar varje gång man behöver låna en bil, samt att det är lite omständigare att behöva boka i förväg en viss tid, jämfört med att bara kunna gå ut till bilen och köra iväg, så kräver det mer planering och föraren hinner tänka till lite extra om det är värt bilturen. Enligt Volvo Car Mobility (u.å) kör 30% av kunderna mindre bil sen de började använda tjänsten M.

De nackdelar som finns med applikationen är dels att det enbart finns bilar tillgängliga i storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, och någon enstaka i Linköping. Det gör att målgruppen är hyfsat liten jämfört med om det vore möjligt för hela landet. Ännu ett problem är att man måste hämta och lämna bilen på samma ställe. Det gör att kunderna blir begränsade till att endast låna bil när de vet att de ska göra tur och retur resor, medans enkelresorna inte blir möjliga. Genom att bredda möjligheterna till att kunna lämna bilen på valfri station så hade fler kunnat använda sig av tjänsten.

Referenser

Globala Målen. (u.å.-a) Mål 11: Hållbara städer och samhällen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/mal-11-hallbara-stader-och-samhallen/ [15-03-2021]

Globala Målen. (u.å.-b) Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/mal-12-hallbar-konsumtion-och-produktion/ [10-03-2021]

Volvo Car Mobility. (u.å.). Hållbarhet. Tillgänglig:https://m.co/se/sv-SE/hallbarhet/ [15-03-2021]

Join the Conversation

3 Comments

  1. Väldigt bra idé med att man kan låna en bil då man kanske inte äger en. Men hur fungerar det nu under COVID-19, ska användaren rengöra bilen eller är det någon som gör det när bilen lämnas tillbaka. Samt om man istället lånar bilar på detta sätt så kommer det att produceras mindre bilar och de resulterar i mindre jobb. Men det är dock lite långsiktigt tänkande.

    Men förutom det så är detta en bra lösning på mål 13, bekämpa klimatförändringarna då mindre bilar produceras och körs.

  2. Hej Emma,
    Jag kan tänka mig att detta också är en bra lösning för dem som inte ha råd att äga en egen bil, nu vet jag inte hur mycket tjänsten kostar men det kommer troligtvis i längden blir billigare att nyttja tjänsten någon gång ibland än att äga sin egen bil. Om detta initiativet slå fäste och bli stort i storstäderna så kanske man på lång sikt skulle kunna minskar ner parkeringar vilket skulle ge möjligheten till flera grönområden som kan öka mångfalden, vilket skulle bidra till mål.15: Ekosystem och biologisk mångfald.

  3. Väldigt rolig och spännande idé, Emma!
    Man har sett den några gånger på reklamer i andra applikationer, så det känns väldigt relevant!

    Reflekterade lite vidare på det Sebastian nämnde ovan hur det kommer påverka bilindustrin under längre sikt och tänker att det kanske skulle kunna “vända tillbaka” produktionslinjen till att lägga större fokus på att producera bilar som är menade att hålla allt längre tid. Vore dessutom spännande om detta skulle kunna gå att i framtiden beräkna sannolikhet på områden där folk vill ha bilar vid speciella dagar och tillfällen, som leder till att bilarna kör själva till kringliggande område eller liknande.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *