Too Good To Go – Bekämpa matavfall och spara pengar på köpet

Mobilapplikationen Too Good To Go bekämpar matavfall genom att koppla ihop vardagliga människor med restauranger och mataffärer som har ett överskott av måltider och varor. Användare kan välja deras favoritaffär eller favoritrestaurang och köpa de produkter som är i ett överskott, för en tredjedel av priset.Detta är positivt delvis för konsumenten som betalar ett lägre pris för en annars dyrare vara, men också för företagare som kan sälja sina varor som annars hade slängts. Förutom detta är tjänsten även gynnsam för miljön; Too Good To Go uppskattar att användare av tjänsten gemensamt sparar mer än 100000 måltider varje dag.

För konsumenterna görs tjänsten tillgänglig via en applikation till smartphones. Företaget som ligger bakom Too Good To Go verkar ha miljöaspekten som drivkraften bakom applikationen, men för användare handlar det förmodligen också om ekonomi. Företagare kan som tidigare nämnt lyckas sälja varor de annars hade behövt slänga, och konsumenter kan köpa önskade produkter till ett billigare pris. Oavsett motivationen till att använda Too Good To Go bidrar det till minskat avfall och därmed bättre miljö och hållbarhet.

Applikationen arbetar aktivt mot punkt 12.3 i de globala målen, det vill säga minska det globala matsvinnet per person i butik- och konsumentledet, och minska matsvinnet längs hela livsmedelskedjan. I slutändan handlar det om att matsvinnet minskar, då applikationen erbjuder ett fördelaktigt sätt att köpa och sälja produkter som annars hade slängts.

Ett problem med tjänsten är att den är inte fungerar utan ett stort antal användare. En person kan inte ladda ned appen och göra någon skillnad i isolation; det krävs att både restauranger och matbutiker har ingått i ett samarbete med applikationen för att någon nytta skall uppnås. Samtidigt gäller det att företagen i fråga finns i användarens närområde. Om det bara är företag i Stockholm som har gått med i tjänsten hjälper det inte mig som bor i Växjö. Det krävs alltså ett stort antal användare för att tjänsten skall fungera som tänkt. Användning av tjänsten kan även leda till att konsumenter tar bilen till en butik endast i syfte att köpa en vara som är nedsatt, för att spara pengar. Den onödiga bilresan bidrar till ett ekologiskt fotavtryck.

Däremot talar statistiken för sig själv. Användning av tjänsten sparar 100000 måltider per dag.

#Mål12, #2021

Join the Conversation

1 Comment

  1. Detta låter som en väldigt bra lösning! Känns även som att denna kan bidra till mål 2: ingen hunger, i och med att all mat blir till mycket billigare pris, så kanske fler kan ha råd att köpa mat om man eventuellt har det mindre bra ställt. Men att denna lösning sparar 100 000 måltider per dag att gå till spillo, är ju en stort steg i rätt riktning att minska matsvinnet.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *