Whistle

Bild: https://www.heywhistle.com/

Genom att ge kvinnor en säker miljö där de kan rapportera sexism och trakasserier i sitt område jobbar applikationen Whistle, utvecklad av InHerSight, mot att minska ojämlikheten. Applikationen tillåter ökad kunskap om sexism genom att låta kvinnorna dela med sig av sina historier för att få omvärlden att förstå hur sexism påverkar deras vardagliga liv. Användare kan registrera allt från var och i vilken typ av miljö en händelse skett och vad för typ av trakasserier som de utsatts för. Whistle går ner på detaljnivå och låter användare specificera om de utsatts för sexism i till exempel hemmet eller jobbet, och under vilken kategori sexismen faller under, till exempel objektifiering eller mansplaining (Rory Mondshein 2019).    

Applikationen stödjer mål Mål 5: Jämställdhet och delmål 5.2 Utrota våld mot och utnyttjande av kvinnor och flickor genom att lyfta all sorts sexism som kvinnor utsätts för, både i det egna hemmet, men också i andra vardagliga miljöer.

En nackdel med användandet av applikationen är att det finns en risk att dessa rapporterade beteenden av sexism inte leder till juridiska konsekvenser eftersom att polisiär inblandning inte sker. Däremot kan detta även ses som en fördel, då många kvinnor kanske enbart vill dela med sig av sina upplevelser för att öka medvetenheten bland andra i sitt område.

Referenser

Mondshein, Rory. 2019. Using Mobile Technology to Achieve the Sustainable Development Goals. Impakter. 

Join the Conversation

1 Comment

  1. Väldigt bra initiativ! Jag skulle kunna tänka mig att en fortsatt utveckling på den här lösningen skulle kunna vara att rapporteringen blir till polisiär inblandning, men bara om man själv vill att det ska anmälas. Men utöver det så tror jag det är viktigt som du säger, att man får dela med sig av sina upplevelser och inte känna att man blir dömd av något, och att det är andra människor där i liknande sits som kan relatera.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *