Appen Viva omsorg är en app som ska bidra till ökad kvalité inom hemtjänsten, detta att genom appen skapa effektivare flöden och kortare ledtider. De vill säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar. Detta har dom gjort genom att utveckla ett enkelt gränssnitt för personal inom hemtjänst och hemsjukvård (atea.se).
Exempel hur appen kan se ut. Källa: Atea.se
Viva omsorgs fokus i appen är kundhistorik, statusuppdatering och rapportering, där allting noteras direkt. Detta ska då bidra till effektivare arbetsflöden så att personalen lägger mindre tid på administration och mer tid hos brukaren, de menar också att kvalitén på uppdragen kommer att öka. Genom att appen ständigt håller sig uppdaterad om besöks- och kundinformation, uppföljning av alla besök och ökad delaktighet och interaktion mellan personal, kunder och närstående (atea.se).
Det finns en incheckningsfunktion i appen som visar uppföljning, tidsrapportering och besöksstatistik. Det finns även Geoposition och besöksdata för att säkerställa att besöket har skett, och att det har skett på rätt ställe (atea.se). Detta kan vara någonting som får Viva omsorg att stödja globala målen ännu mer. Inom mål 13: Bekämpa klimatförändringar kan deras karttjänst bidra till mindre koldioxidutsläpp, det fungerar så att de som arbetar via kartan kan se vart deras brukare bor, och därför effektivisera vägen dit vilket kan leda till mindre utsläpp och mindre tid i bilen, och därav mer tid hos brukarna.