Applikationen Bower är en tjänst där användaren kan återvinna förpackningar och bli belönad. Användaren kan scanna förpackningar med streckkod genom mobilens kamera. Därefter kan användaren gå till närmaste återvinningsstation eller sopkärl. Efter applikationen registrerat användarens position får användaren belöningar i form av pengar eller kuponger i applikationen. Användaren kan välja att donera de pengar som tjänats in till olika föreningar som bland annat jobbar med miljön, såsom Naturskyddsföreningen, Håll Sverige rent och Solvatten.
Tjänsten används av ca 285 000 användare i olika länder och flera företag är kopplade till tjänsten. Med hjälp av att använda applikationen kan en vara med och bidra till att minska mängden avfall genom att återvinna. Tjänsten visar dessutom hur mycket koldioxid som sparats genom det en registrerat i applikationen samt total antal förpackningar som en återvunnit.
De globala mål som kan tänkas beröras gällande tjänsten är mål 12: hållbar konsumtion och produktion samt delmålet 12.5 minska mängden avfall markant. Mål 12 eftersom applikationen vill bidra till ett ökat hållbarhetstänk gällande miljön och kan eventuellt bidra till att fler personer tycker det blir roligare att återvinna och gör det oftare. Eftersom applikationen tillhandahåller belöningar varje gång en återvinner är det möjligt att motivationen för att återvinna ökar hos användarna. Delmålet 12.5 berörs eftersom återvinning är ett sätt att minska avfall.
För att kunna använda tjänsten behöver en ha tillgång till en smartphone. Ett problem med tjänsten kan dock vara att det en vill registrera inte är kopplat till applikationen och inte går att scanna in. Det gör att applikationen eventuellt blir begränsad beroende på vart användaren befinner sig och vilka förpackningar användaren vill återvinna.
Eventuella konflikter med andra globala mål kan vara för tidigare nämnt mål 12 samt mål 13: bekämpa klimatförändringarna. Eftersom applikationen erbjuder pengar och kuponger till användaren finns det en risk att tjänsten kan leda till ökad konsumtion. Dock erbjuds inte mer än 20 kr varje månad eftersom applikationen drivs av ett mindre företag, vilket gör att det inte går att spendera särskilt mycket för det en återvunnit. Om applikationen växer dock är det möjligt att användaren kommer få ökade belöningar vilket kan påverka klimatförändringarna negativt om användarna börjar överkonsumera.
Olika varumärken kan som tidigare nämnt kopplas till tjänsten och deras fördel med att vara kopplade är att dem får chansen att interagera med sina kunder. På Bowers webbplats beskriver dem hur företags fördelar med att vara kopplade är att de får chansen att skicka notiser genom applikationen och få reda på mer om sina produkters livscykel, vilket gör att dem kan utnyttja detta. På det sättet kan företag gynnas av applikationen och få sina kunder att köpa mer av deras produkter eftersom dem får reda på deras behov vilket också kan vara negativt eftersom det leder till mer konsumtion.
Den roll som IT har i detta fall är att det blir enkelt att få koll på vad en återvunnit och kan hjälpa användaren att bli mer motiverad att gå till återvinningsstationen. Dock är inte applikationen en lösning som inte funnits sedan tidigare, utan det går att återvinna utan att använda tjänsten. Den strategi som används är att driva ett engagemang hos användarna där dom exempelvis kan bjuda in vänner och se sammanställd statistik för alla användare, vilket kan göra att deras beteende gällande återvinning kan påverkas.
Som inlägget nämner verkar det finns en del motstridigheter rörande målet med tjänsten. Utåt sett verkar det som att de vill bidra till att fler människor pantar och på så sätt bidra till hållbara konsumtions och produktionsmönster – men erbjuder sedan belöningar i form av pengar och kuponger som genererar ytterligare konsumtion. Likaså finns det möjligheter för företag att nå ut med information till användare som kan leda till mer konsumtion. Inlägget nämner att applikationen inte är särskilt stor och har vissa brister vid registrering av produkter, så frågan är hur länge en användare kommer känna sig motiverad utan att få större belöningar. Personlig shoppingdata kan vara effektivt, men jag tror problematiken är att få användare till att kontinuerligt använda den istället för att gå till en affär och panta där de kan få mer pengar.
Låter som en väldigt intressant app förutsatt att användare, som du säger, kan registrera alla sina produkter. Att man sedan får belöningar i kuponger m.m. är som tidigare nämnt kanske aningen motstridigt ur ett miljöperspektiv, men jag kan tänka mig att det blir minst lika effektfullt att hålla sig till enbart digitala belöningar inom appen så att det blir en form av gamification, vilket det ju finns en del stöd för att det ökar användares motivation att utföra uppgifter.
Jag återvinner all plast jag använder, vilket blir en del förpackningar varje månad. Hade mitt sophus kunnat accepteras som position eller måste jag vara på en offentlig återvinningsstation? Jag tycker denna lösning är intressant eftersom jag också skrev om en app där man kan panta digitalt. Hade jag inte brytt mig om miljön och inte återvunnit någonting, så tror jag inte att jag dessutom orkar skanna varje förpackning, endast för att få 20kr i månaden. Bra tanke men vet inte om applikationen når hela vägen fram…