Att leva cirkulärt är ett motto hos det webbaserade företaget Sellpy. Deras vision är att få konsumenter att ändra sitt beteende gällande konsumtion. De belyser värdet av att använda det som redan finns. Via Sellpys webbplats kan man beställa så kallade Sellpy-påsar, dessa används för att packa ner alla saker som ska säljas. Det kan exempelvis vara kläder, skor, accessoarer och elektronik. När packningen är färdig beställer kan man beställa hämtning av påsarna eller lämna in dem hos postnord. Därefter sköter Sellpy sortering, prissättning och försäljning. Vid försäljning erhåller den ursprungliga ägaren 40% av försäljningspriset. Deras IT-lösning är både till för ett ändrat beteende hos människor och uppmuntra till att inte köpa nya saker men även för att effektivisera och nå ut till så många som möjligt.
Det är inte bara konsumtionen som Sellpy marknadsför som ett lyckande utan även mätbara tal för koldioxid och vatten som de sparar på grund av sin verksamhet. Enligt deras hållbarhetsida så har de sparat 65 923 ton koldioxid och 24 496 miljoner liter vatten. Kort sammanfattat är beräkningarna baserade på ett genomsnittligt värde för hur mycket koldioxid respektive vatten det hade gått åt att producera en likvärdig ny produkt.
Deras IT-lösning är både till för ett ändrat beteende hos människor och uppmuntra till att inte köpa nya saker men även för att effektivisera och nå ut till så många som möjligt. De har både en app och en webbplats för sitt företagande.
Sellpy upplyser med sin tjänst att återanvända saker, vilket är för en god sak. Det uppmuntrar människor till att det faktiskt går att hitta fina saker begagnat och till bra priser samtidigt som den som skickar saker till Sellpy får tillbaka en viss andel av det som säljs. Dock så verkar detta vara det enda miljömålet som Sellpy faktiskt kan främja. I övrigt är de precis som vilken e-handel som helst. Det är mängder av transporter som görs i samband med Sellpy. Det förekommer transporter för att köra ut påsarna, köra tillbaka påsarna, när det sker returer och när ett köp har genomförts. Enligt Sverigesmiljömål är global uppvärmning och begränsad klimatpåverkan det mest kritiska miljömålet och transporter är en stor orsak till det. Sellpy samarbetar med 24 olika EU-länder, det kan i sin tur resultera i stora utsläpp.
Bilden ovan kommer från Utlsäppsrätt och visar om en användare som bor i Växjö beställer påsar som körs från Stockholm, kör sedan tillbaka påsarna, sen görs ett köp av en produkt som körs ner till Växjö, därefter görs en retur av produkten. Detta resulterar i drygt 500 kilo koldioxidutsläpp. Förmodligen mer eftersom det troligtvis är lastbilar/skåpbilar som körs och inte en stadsjeep.
Den återstående frågan är om det går +-0 i utsläpp eller om transporterna faktiskt gör att det går minus. Detta är inget som går att hitta på deras webbplats.
Sellpy är ett bra koncept i den mening att människor kanske inte känner samma behov av att köpa helt nya saker direkt från butiker/fabriker vilket i sin tur kan minska efterfrågan på ständigt nya kläder och produkter. Det skulle kunna leda till en mer hållbar och cirkulär konsumtion. Däremot så påverkar Sellpy troligtvis andra globala mål negativt med tanke på deras behov av transporter. Detta kan vara en potentiell konflikt med mål 12 – bekämpa klimatförändringarna där största fokus ligger på att minska utsläppen.
Väldigt intressant att du tagit upp problematiken med transporten och utsläpp när det kommer till Sellpy. Vid första anblick verkar Sellpy superbra och miljövänligt men det är viktigt att se vart det också brister. Som konsumenter borde vi ställa krav på att de också redovisar sina utsläpp – och inte bara visar var de har “sparat på miljön”. Det vill säga att de säljer begagnat istället för att nytt ska tillverkas och redovisar vilka utsläpp som inte behövde göras.
Kanske vore det en bra idé om Sellpy öppnade fysiska butiker för att minska antalet transporter. Men kanske skulle det bli mindre klimatsmart med tanke på el för lokalen, transport med varor till lagret et cetera.
Tack för ett väldigt nyanserat inlägg som fick mig att tänka till ordentligt!
Jag håller med det ni båda skrivit här ovan, en riktig tankeställare! Det är bra att återanvända och köpa begagnat men det finns samma bakomliggande problem även där som vilka andra e-handelsbutiker, just när det handlar om transportfrågan. Det är det som jag upplever oftast är problemet att tänka cirkulärt, i ett bredare perspektiv med hållbarhet i fokus. Just en sådan fast fysisk butik “Busfrö Nytt & Bytt” finns här i Växjö och är Sveriges största kommersiella secondhandkedja för barn, dam, herr och hem, vilket jag tycker är ett superbra. Tidigare produktägaren får även här 40% av priset som sätts på produkten i butiken. Men då är vi lite utanför ramarna kring hållbarhet med hjälp av IT-lösningar.