Figur 1: Startsidan för GoMore, en bildelningstjänst (https://gomore.se/).
GoMore som i figur 1 här ovan är en webbtjänst med en ganska rolig och lekfull grafisk profil. Företaget vill främja bildelning mellan människor både genom att kunna hyra bil och hyra ut sin egna bil. Uthyrningen kan dessutom ske genom att leasa en bil vi GoMore. GoMore har dessutom en app, se figur 2, där privatpersoner som vill köra ett nyckelfritt koncept och därmed underlätta delningen utan överlämning av fysiska nycklar. Konceptet “Nyckelfri” är också något som medlemmarna på GoMore uppskattar. Bilar som installerat denna teknologi “GoMore Nyckelfri” får oftare sin bil uthyrd.
Figur 2: GoMore Nyckelfri (https://gomore.se/rental/keyless/owners).
GoMore har som mål att minska koldioxidutsläppen och halvera antalet bilar, vilket de tror kan ske ganska snabbt om vi delar bilar med varandra. Dessutom står bilarna för det mesta stilla och används i genomsnitt oftast kortare sträckor, i bästa fall 1 timme om dagen. Det innebär att ca 96 procent av av tiden står bilarna parkerade och ingen som använder, enligt Svenska Dagbladet (https://www.svd.se/bilar-star-mest-still–sa-ska-de-hallas-rullande). Dessutom enligt Miljöbarometen (https://2030.miljobarometern.se/nationella-indikatorer/beteendet/genomsnittligt-antal-personer-i-varje-fordon-b3e/personbil/) gick det att se att det genomsnittliga antalet personer i varje personbil var 1.45 personer under år 2020. Det innebär att inte ens 2 personer delar en och samma bil. GoMore tänker sig att bidra till delningsekonomin och få fler att dela bil och på så sätt också minska koldioxidutsläppen. Därmed kämpar de med att främja både den 12:e och 13:e målet bland de globala målen. Det 12:e målet handlar om att främja hållbar konsumtion och produktion och det 13:e handlar om att bekämpa klimatförändringar.
Mål 8, närmare bestämt 8.4 Förbättra resurseffektiviteten i konsumtion och produktion, är också ett mål GoMore är med och främjar. Fast även om bildelning och delningsekonomi är bra blir det ett hot för bilproduktionen. Minskar den minskar också jobben för många människor på jorden, vilket han hämma mål 8.5 som handlar delvis om full sysselsättning för alla. Sedan kan det också vara svårt för många att dela med sig av sina bil med rädslan att någon kommer förstöra den. Det är viktigt att känna sig trygg med delningen, att den som lånar tar hand om bilen som om den vore ens egen. Dock är det i sig väldigt olika också, vilket kan skapa problem. Det finns lite andra tänkbara problem med delningen nämligen status, den som hyr ut äger bilen medan den som hyr inte gör det. Även om det kan skapa problem är det något vi människor måste jobba med och istället tänka: Har jag behov av att äga en bil? Det är viktigt att se båda parterna i delningsekonomin från positiva perspektiv. Båda parter behöver ändå planera sin bilkörning, vilket är positivt för miljön, samtidigt som vi skulle kunna minska antalet bilar och behovet av parkeringsplatser.
Bra idé att vi borde hyra ut våra bilar när dom står still så mycket! Undrar lite vad det kostar dock att hyra en bil och om en får hyra bilarna under längre perioder? Om det rent ekonomiskt blir värt det eller inte. Även intressant att veta vad som händer om en krockar med bilen en lånar eller om någon snor ens bil. Det är ett bra koncept men det är som sagt frågan om alla hade “vågat” låna ut sina bilar till andra personer. Jag personligen hade nog varit tveksam, men om appen på något sätt gör så en känner sig trygg mellan båda parter så är det superbra!
Det hade även varit intressant och se om människor kunde börja samåka med varandra mer också, vilket också hade kunnat vara med i applikationen som ett alternativ. På så sätt kan vi ju också spara på miljön genom att det blir färre bilar i trafiken.