Mindler är en digital psykologmottagning där användare kan komma i kontakt med psykologer via företagets app. IT-tjänsten grundades av läkaren Rickard Lagerqvist, psykologerna Rickard Färdig och Johannes Hatem år 2018 och Mindler finns nu tillgängligt i fyra länder. En användare loggar in med bankID och kan sedan välja att boka videosamtal med en eller flera av Mindler’s 250+ psykologer och filtrera för att få fram psykologer med särskilda kompetenser såsom Trauma, Självkänsla etc. Mindler uppger att de är en del av primärvården och att ett samtal kostar 100 kr och pågår i 10-25 minuter. Det finns också möjlighet att vända sig till Mindler och få gratis hjälp om användaren har ett frikort. Efter det första bedömningssamtalet får användaren tillgång till självhjälpsprogram där användaren på egen hand kan arbeta med exempelvis Depression, Relationsproblem och Spruträdsla. Mindler har också en fysisk mottagning i Stockholm.
Grundarna till Mindler såg en brist bland Sveriges vårdcentraler. Endast ⅔ av landets vårdcentraler kan erbjuda tillgång till psykologer och såg också att det i många delar av landet är väldigt långa väntetider. Målet med Mindler är att alla ska ha samma möjlighet till professionell psykologisk vård vilket går att relatera till mål 3, God hälsa och välbefinnande, och särskilt delmålet 3.4 Minska antalet dödsfall till följd av icke smittsamma sjukdomar och främja mental hälsa och 3.8, Tillgängliggör sjukvård för alla. Mindler uppger att över 200 000 besök har skett via appen, men faktumet att det kostar 100 kr per besök kvarstår. Genom att ta betalt för denna vård kommer det per automatik vara människor som inte kan ta del av vården på grund av ekonomiska skäl vilket strider en del mot mål 3.8. Likaså verkar inte Mindler i utvecklingsländer där denna form av tjänst skulle vara till stor nytta och därför blir de per automatik inte sjukvård som av geografiska skäl är tillgängliga för alla.
Att främja mental hälsa är givetvis ett mål med Mindler, men frågan är hur bra lösningen är. Kan man ersätta fysiska möten med psykolog med digital psykologisk vård? Samtalen är korta och frågan är om dessa möten på 25 minuter på mindler kan ha samma effekt som vanliga möten. Vårdappen kry erbjuder möten med psykolog som varar i cirka en timme, kanske är detta något Mindler borde erbjuda och istället erbjuda de korta mötena som komplement. I dagsläget har de inga tider som är längre än 25 minuter och frågan om det är tillräckligt för att kunna göra en markant skillnad för de globala målen. Mindler verkar ha använt IT för att uppnå effektivisering av digital kommunikation inom psykologisk vård men också för att sprida information.
Vid en granskning av tjänsten ser det ut som att Mindler skapar många jobbmöjligheter och ger goda arbetsförhållanden utan etnisk diskriminering vilket kan sägas vara i enlighet med mål 8 samt mål 5. Tack vare psykologer som talar olika modersmål och har olika specialiseringar kan fler människor finna en psykolog de känner sig trygga med.
Mindler är en tjänst som kan vara väldigt bra för de människor med mindre allvarliga mentala problemen eller som en första kontakt som sedan hänvisar användaren vidare vilket tjänsten är noga med att uppge. Ibland väljer Mindler att hänvisa användare till fysiska mottagningar när Mindler inte räcker till.
Bra inlägg!
Jag har bara hört talas om Mindler innan och visste inte att samtalen bara är 10-25 minuter. Jag håller med dig om att det känns lite väl kort.
Många kan säkert ha ett stort behov av att prata med någon och då är kanske denna typ av tjänst perfekt.
Frågan är hur lång tid det tar att få prata med någon. Det känns som att det kan vara viktigt för en användare att veta om det tar 1 vecka eller 1 timma innan den får prata med någon.