Matsmart är en e-handel som grundades 2013 av tre män som uppmärksammade ett problem inom matindustrin. De såg hur ätbar mat, som var helt felfri, kastades samtidigt som samtalet kring klimatet blev allt viktigare och större. E-tjänsten blev en succé och de gick från att arbeta från en källare till lokaler i Stockholm till att senare vara i behov i ännu större lokal och flyttade då under år 2015 till Katrineholm.
E-tjänsten tog avstamp i Sverige och finns nu också tillgänglig i Tyskland, Finland och Danmark. Hittills har över 11 000 ton mat räddats tack vare e-handeln.
Hur det går till
Matsmart tar in olika produkter i sitt sortiment beroende på vad som behöver räddas i stunden. Dessa produkter kan vara produkter som överproduceras, fått felaktiga förpackningar, blivit över då de är produkter som är en del av en säsongstrend och i andra fall kan det vara produkter vars bäst före-datum är passerat eller som är korta. Användare kan precis som i en vanlig e-handel lägga produkter i kundkorgen och få dessa hemskickade.
Utöver e-handeln så arbetar Matsmart också med digital information, något som de presenterar som Matsmart Stories och Inspiration. Under kategorin Matsmart Stories kan användare få tillgång till recept, Rädda planeten-fakta, artiklar om deras hjältar, tips och tricks, varumärken och produkter. Deras andra kategori Inspiration visar Instagram-konton som använder Matsmarts tjänst.
De globala målen
I en av Matsmarts Stories berättar Matsmart om företagets resa. Inledningsvis startades det som sagt för att de såg att mycket mat slängs, men efter att de sett att 80 miljoner ton mat slängs varje år inom EU behövde de satsa ännu mer på företaget och idéen. Arbetet Matsmart gör kan kopplas till Agenda 2030 och särskilt Mål 12, och specifikt 12.3, Halvera matsvinnet i världen och målet 12.5, Minska mängden avfall markant.
Deras digitala information går också att koppla till de Globala målen, och då mer riktat mot 12.8, Öka allmänhetens kunskap om hållbara livsstilar.
Under år 2022 kommer Matsmart flytta ytterligare en gång inom Sverige, och denna gång blir destinationen Örebro. I Örebro menar Matsmart att Matsmart kommer uppgraderas till Matsmart 2.0. Anledningen till flytten är deras nya, automatiserade och klimatsmarta lager där arbetsstyrkan bland annat kommer förstärkas med 149 robotar. Dessa robotar kommer avlasta personalen genom att hjälpa de plocka varor. Det 22 000 kvadratmeter stora lagret kommer drivas av el från solpaneler vilket är ytterligare ett klimatsmart val. Denna förändring går att koppla till mål 9.4, Uppgradera all industri och infrastruktur för ökad hållbarhet. Med denna uppgradering kan Matsmart rädda fler produkter och på så sätt öka sitt utbud.
Problematik
Matsmart räddar mycket mat och arbetar tydligt mot de Globala målen. Problemet kring transporter och de utsläpp som sker i samband med detta är något som kvarstår. Rimligtvis bör det vara så att det först blir en transportsträcka när produkterna ska tas till Matsmarts lager och ett när det ska ut till kund. Frågan är också om denna typ av tjänst uppmuntrar användare att köpa produkter som de inte hade köpt annars och likaså hur en kan säkerställa att den mat som säljs faktiskt äts upp och inte blir matsvinn. Detta kan ses som motstridande till de mål som de arbetar för; mål 9 och 12.
Tycker det är ett jättebra initiativ men blir nyfiken på vad dem har för priser på produkterna. Om det är superbilligt kan det säkert lätt bli att en köper “onödig” mat som en annars inte hade köpt, just för att det är så billigt. När jag gick in på deras webbsida var det mycket godis på första sidan vilket också kan göra att en blir lockad att köpa mer onyttig “mat” om det är billigt. Spännande också att dem ska ha robotar som hjälper dem i sitt nya lager, dock säkert på både gott och ont eftersom det annars förmodligen hade skapats många arbetstillfällen om människor istället utförde arbetsuppgifterna. Men plus såklart att dem ska drivas på el från solpaneler.