Tier är ett företag som grundades 2020 och är idag en av de största aktörerna i Sverige inom urbana transporter. Med hjälp av deras mobila app kan du hitta och använda deras skoter, moped eller cykel.
Användandet av Tier börjar med att du hittar ett fordon som du vill använda via en karta som finns i appen. Därefter tar du dig till fordonet och skannar QR koden. Efter att den är skannad är fordonet är redo att användas. När du sedan vill avsluta resan parkerar du fordonet och trycker på “avsluta resan”.
Tier är helt klimatneutrala vilket innebär att dem inte påverkar klimatet på något sätt. Det är alltså inte bara att deras fordon inte släpper ut några negativa utsläpp. På deras webbplats listas ett antal exempel på hur de tänker på miljön i allt dem gör. Några av dessa exempel är att dem begränsar användningen av kolintensiva material i produktionen av fordonen, använder grön el för att driva deras lagerbyggnader samt reparerar alla skadade elskotrar. Dessa exempel gör Tier till ett bra exempel på ett företag med sunt miljötänk enligt mig.
Genom att många personer använder Tier istället för fortskaffningsmedel som påverkar klimatet på ett negativt sätt så anser jag att dem bidrar till att bekämpa klimatförändringarna, alltså mål 13. De kan även kopplas till mål 12 som bland annat handlar om hållbar produktion eftersom de tänker hållbart vid produktionen av alla deras fordon.
Jag funderade kring huruvida denna tjänst bidrar negativt eller positivt till god hälsa och välbefinnande, alltså mål 3. Om Tier väljs istället för kollektivtrafik eller bil så måste det ju vara positivt. I fall där Tier används istället för att gå eller cykla så är det däremot negativt. I vilket fall så sker pendling med Tier utomhus och det är ju aldrig fel med frisk luft.
Tier finns idag i många länder i framförallt Europa. I Sverige finns dem i många städer men inte alla. Tillgängligheten är därför begränsad och alla kan inte använda sig av deras fordon. Utöver att de inte är tillgängliga överallt så kostar det även att använda sig av dem vilket medför att vissa personer inte kan använda sig av dem av ekonomiska skäl. Det är samtidigt ingen stor kostnad om du jämför med vad kollektivtrafiken kostar och ännu mindre kostnad om du jämför med att ta bilen istället.
Bra inlägg! Tier har ett bra koncept. Det jag gillar är att de har utökat sitt utbud och har inte bara scooter som transportmedel då alla kanske inte kan eller vill åka på en sådan. På så vis kanske fler är benägna att använda transportmedlet.
Det jag ser som extra positivt med Tier är att de verkar ha miljö som ett helhetskoncept. Att det inte bara är när fordonen är aktiva som de är miljövänliga utan även under tillverkning och reperation.
Problematiken som finns har du redan nämnt ovan och det är just tillgängligheten. Som jag förstår det så måste man ha en smartphone för att kunna använda denna typen av transportmedel.
En lösning som Tier kan också vara en bidragade faktor till att efterfrågan på nyproducerade prylar som inte är miljövänliga minskar och att vi börjar leva mer hållbart.
Intressant att de har olika färdmedel att erbjuda sina användare. Det behövs flera klimatsmarta alternativ. Sen upplever jag att det är ganska dyrt att åka exempelvis elsparkcykel i jämförelse med buss, men så smidigt att inte behöva vänta vid en busshållsplats en solig dag. Det är bra med olika alternativ vid olika tillfällen, för olika användare och med olika behov. Men vet inte om det är bra väg att gå när det gäller det 11:e globala målet, närmare bestämt 11.2. “Tillgängliggör hållbara transportsystem för alla – Förbättra trafiksäkerheten, särskilt genom att bygga ut kollektivtrafiken, med särskild uppmärksamhet på behoven hos människor i utsatta situationer, kvinnor, barn, personer med funktionsnedsättning samt äldre personer.” Dessa färdmedel står lite hur som helst när de inte använd och blir ett problem. Utöver att det faktiskt ser ganska fult ut så kan de hindra framkomligheten på cykel-och gångvägar, speciellt för personer med någon form av funktionsnedsättning. Denna grupp av människor (med undantag kvinnor) är kanske också den grupp som dessa typer av färdmedel inte är ett alternativ att ta.