- We Don’t Have Time är en svensk organisation från Stockholm som använder sig av sociala medier för att uppmana personer som företagsägare och världsledare om att klimatkrisen är ett verkligt problem som kommer leda till enorma problem om vi inte börjar göra något åt det. De delar även med sig av nyheter som hjälper följare att vara medvetna om viktiga händelser som påverkar klimatkrisen. We Don’t Have Time befinner sig fortfarande i start-up-fasen. Organisationen skapades inte av experter utan av personer som inte längre ville vara passiva utan försöka göra skillnad.
I dagens samhälle är många kritiska till att klimatkrisen är ett verkligt problem på grund av att det existerande tvivlet mot vetenskapsmän. Det här tvivlet är förstärkt av män som förra amerikanska presidenten Donald Trump som har vid flera tillfällen har avkastat krisen och kallat det ”en dyr bluff”. Min personliga åsikt är att om det skulle vara en bluff som vi gör någonting åt kommer vi bara att få en renare planet och är det ett riktigt problem kommer vi möjligtvis rädda vår planet och många liv. Tycker även att många fall där man frågar politiker om klimatkrisen frågar man om de tror på det när den riktiga frågan är om de förstår klimatkrisen.
Syftet med den här organisationen är att bekämpa klimatförändringar, vilket är mål 13. Genom att arbeta mot en renare planet kommer även mål 15 (Ekosystem och biologisk mångfald) påverkas. Den här organisationen uppmanar även hållbara konsumtion och produktion vilket är ett steg mot att uppnå mål 12 (Hållbar konsumtion och produktion), mål 9 (Hållbar industri, innovationer och infrastruktur) och mål 11 (Hållbara städer och samhällen)
Problemet med arbetet mot klimatkrisen är att det kommer kosta mycket pengar för företagsägare att göra skillnad, beroende på vilket område företaget är inom kan det krävas att de behöver köpa in helt ny utrustning som är mer miljövänlig. Dessa kostnader kan leda till att budgetnedskärningar som kan leda till att personer på företaget får uppsagda. Dessa uppsägningar kan påverka mål 1 (Ingen fattigdom) negativt. Att hitta nytt jobb är inte alltid lätt och beroende på personen som får sparken kanske de inte har alltför mycket sparade pengar, vilket kan göra att de kan behöva gå hungriga (mål 2) alternativt bli av med sitt hus/lägenhet på grund av att de inte har råd att betala för de.
Bra skrivet Mattias! Jag är kanske lite biased då jag själv är ett fan av en renare miljö och att jobba för en levande planet. Men jag tycker att denna metoden för att nå människor och för att sprida information som alla borde ha tillgång till är väldigt viktigt. Jag vet inte vad som ligger i grunden för att människor inte längre vill jobba för att se en levande planet men med hjälp av en sådan här organisation kan förhoppningsvis flera förstå allvaret.
Bra grej! Jag undrar dock HUR de använder sig av sociala medier för att sprida detta budskap? Och ja visst är det sjukt att det finns folk som nekar klimatförändringarna när det faktiskt är bevisat hur det ligger till… Tänkte på det du sa om att köpa ny utrustning. Det mest miljövänliga är ju att använda sin utrustning tills den går sönder, och försöka undvika att köpa nytt in i det sista. Mycket miljövänligt är dyrt MEN jag tror att med alla faktorer inräknade tror jag det blir betydligt billigare att leva miljövänligt!
Jag håller med ovanstående kommentarer och likt er har jag svårt att förstå hur denna förnekelse ens finns kring klimatförändringar. Tycker också det du Mattias skriver om att det är för dyrt för företagare att göra skillnad, jag tycker snarare att det borde vara deras skyldighet och ha klimatpåverkan med i sina kalkyleringar. Det är sant att det kan bidra med uppsägningar och mindre folk i arbete men utan en hållbar framtid finns det ingen framtid för vår jord, vårt gemensamma hem. Tragiskt att en sådan här app ens behövs, men superviktigt att den finns och kan hjälpa till och förhoppningsvis göra skillnad!