HappyCow (se figur 1) är en tjänst som tillhandahåller information och guidar användare om alla världens vegetarianska och veganska restauranger och butiker, i syfte att göra hälsosam mat mer tillgänglig och enklare att hitta. Tjänsten skapades från början, år 1999, för att hjälpa vegetarianer och veganer på resande fot att hitta plantbaserad mat överallt i världen, men har på senare tid även kommit att bli en mötesplats för likasinnade att läsa blogginlägg, hitta recept, dela tankar på forumet och annat relaterat till vegetarisk/vegansk kost och livsstil.
På HappyCow kan användare antingen använda sin nuvarande plats, vilket kräver aktivering av platstjänster, eller söka på en specifik plats, som exempelvis en stad eller en adress, för att se restauranger och caféer i närheten som erbjuder vegetarianska/veganska alternativ på den integrerade kartan eller i listvyn (se figur 2). Markeringarna på kartan är färgkodade och indikerar om det är ett veganskt eller vegetarianskt matställe, eller om stället endast erbjuder veganska/vegetarianska alternativ. Här kan användare även filtrera och sortera matställen utifrån ett antal parametrar, om man exempelvis vill söka efter restauranger som fått bäst betyg eller endast visa caféer med uteservering.
När man väljer ett matställe via listan eller kartan kommer man in på matställets särskilda sida (se figur 3.1) där man hittar öppettider och kontaktuppgifter. Scrollar man ned ytterligare hittar man annan användbar information (se figur 3.2) såsom restaurangens prisbild och huruvida stället exempelvis innehar uteservering eller erbjuder särskild tillgänglighet för rullstolar. Därefter kan man se betygsättning och läsa recensioner (se figur 3.3) från andra besökare, som även visar vilka matpreferenser recensenten själv har.
HappyCow främjar mål 12 som handlar om att säkerställa konsumtions- och produktionsmönster, och då särskilt om delmål 12.8 som arbetar för att öka medvetenhet och kunskap om hållbara livsstilar, eftersom hela syftet med applikationen är att upplysa folk om en mer hälsosam och hållbar konsumtion och livsstil. Likaså uppmuntrar tjänsten till att bekämpa klimatförändringarna, som är avsikten i mål 13, genom att minska köttkonsumtionen och ersätta den med plantbaserade alternativ, då utsläpp från boskap står för en betydande del av alla växthusgaser. Tjänsten har även ett stort fokus på resande och turism, vilket delmål 12.B behandlar.
En egen reflektion vore att satsa lite mer på marknadsföringen kring tjänsten eftersom syftet ju är att nå ut till så många människor som möjligt för att sprida budskapet, och att även få fler restauranger och butiker listade i applikationen. Bättre SEO hade kunnat få sidan att visas längre upp i sökresultatet på exempelvis Google, likaså när användare söker efter recept eller tips. Enligt skaparna har sidan miljontals visningar varje månad, vilket visar på att siffran enkelt borde kunna ökas och därmed även människors medvetenhet kring de här bitarna.
Länk till tjänsten:
https://www.happycow.net/
Jag håller med Natalie om att tjänsten skulle behöva marknadsföras bättre. Det är absolut en tjänst jag skulle använt tidigare om jag hört talas om den. Jag kan se varför tjänsten kan upplevas arbeta för mål 12.8, då veganism och vegetarisk kost kanske kan ses som mer hållbara än andra livsstilar. Det stämmer säkerligen att mycket utsläpp av växthusgaser kommer från boskap, vilket är viktigt att informera om. Dock är inte all vegetarisk/vegansk kost hållbart producerad, som exempelvis soja och palmolja. Men absolut att tjänsten försöker bidra till bekämpning av klimatförändringar.
Bra inlägg och bra skrivit. Vilken intressant tjänst. Jag håller med om ovanstående. En sådan här app kan vara bra för att minska efterfrågan på kött. Eftersom den största klimatboven är utsläpp av fossila bränslen så tror jag att genom att uppmuntra till en mer vegetarisk kost så kan man minska efterfrågan på kött och då även minska transporterna som medkommer vid köttproduktion. Blir efterfrågan mindre så blir antalet djur också mindre och då minskar även metanutsläppen.
Märkligt att man inte hört talat som denna appen innan. Hade varit perfekt att använda om man är i någon annan stad/land.
Aldrig hört talas som denna. Min första tanke är att appliaktionen lockar de som redan är intresserade av mer växtbaserad kost. Men det är inte fel för det utan detta bidrar säkert till att det blir enklare och roligare att äta vego! Frågan är ju hur man får alla köttälskare att ändra sina beteenden… Jag undrar lite vem som skriver in denna info, är det restaurengen själv eller kunderna?