För att möta utmaningar som fattigdom, klimatförändringar och en inkluderande tillväxt krävs tillgång till hållbar, tillförlitlig och förnybar energi. Det sjunde globala målet är Hållbar energi för alla och inkluderar delmål som främjar förnybar effektiv energi för alla människor på jorden. Idag har ungefär 9 av 10 tillgång till energi, däremot är det vissa utsatta områden som drabbats värst. I afrika söder om sahara saknar ungefär 44% av populationen tillgång till elektricitet. För att se till att alla kan förses med energi behöver vi även bli mer effektiva och producera hållbar energi. Medel- och höginkomstländer behöver ta ansvar för att införa nya teknologier och effektivisera sin förbrukning.
Nedan följer en sammanfattning av de medietekniska lösningar som presenteras i rapporten om det sjunde globala målet.
1. ComfortSense
ComfortSense var ett projekt som utfördes på Universitetet i Turin, Italien. Projektet gick ut på att undersöka hur man kunde öka inomhusklimat och komfort i byggnader, samtidigt som energiförbrukningen effektiviserades. Stora mängder data samlades in med hjälp av IoT-enheter och crowdsensing. Crowdsensing är en teknik för att samla in stora mängder data från individer och liknas ofta med crowdfunding.
2. Mobila betalningsmetoder
Mobila betalningsmetoder, även känt som mobile money, ger indirekt tillgång till förnybar energi i hushåll som bor utanför det fasta elnätet. Många av dessa hushåll bor långt ifrån banker och har inte möjlighet att åka långa sträckor för att betala räkningar. Mobile money ger dessa familjer möjlighet att betala räkningar och göra avbetalningar direkt från sina hem. De kan därav hyra utrustning för solpaneler eller köpa energi av småföretag som tillhandahåller solenergi.
3. Trine
Trine är en plattform för crowdfunding av förnybar energi. Låntagare publicerar ett projekt på plattformen och privatpersoner kan investera pengar i projektet. När ett projekt är fullt finansierat överförs pengarna till låntagaren. Målsättningen är att ge en tredubbel avkastning på investeringarna samtidigt som det bidrar till social och miljömässig positiv påverkan.
4. The energy piggy bank
The energy piggy bank är ett spel utvecklat för ett forskningsprojekt. Syftet med spelet är att minska energikonsumtion i hushåll genom att engagera spelarna att lära sig nya vanor. Hushåll ansvarar för nästan 25% av den totala energiförbrukningen i EU. Genom att förändra beteenden, även om det är mindre förändringar, skapas en större medvetenhet och eftertänksamhet när det gäller energiförbrukning.
5. Greenely
Greenely är en app som ger användaren översikt över sin elförbrukning i hemmet. Appen är gratis att använda och data hämtas direkt från elleverantörernas mätare, det krävs alltså ingen installation av hårdvara i hemmet. Greenelys användare motiveras av att sänka sina elkostnader samtidigt som de har möjlighet att jämföra sin förbrukning med liknande hushåll. Det blir ett tävlingsmoment att försöka bli mest effektiv i sin energiförbrukning.
6. OpenSolar
OpenSolar är en app och företagsplattform som finns tillgänglig gratis för alla företag som säljer och installerar solpaneler. Appen ger tillgång till flera verktyg som underlättar företagsverksamheten, bland annat ett 3D-verktyg för att rita upp solpaneler. OpenSolar är gratis för att företag ska ha möjlighet att skala upp sin verksamhet så snabbt som möjlig och på så sätt påskynda bytet till förnybar energi runt om i världen.
7. Smarta elnät
De elnät som finns idag håller på att bli utdaterade och håller inte inför framtidens behov. Smarta elnät, eller smart grids, möjliggör till exempel integrering av förnybar småskalig elproduktion, minskad energianvändning samt flexibilitet som jämnar ut belastningen i elnät. Det ger både producenter och konsumenter nya möjligheter att aktivt bidra till ett hållbart system som använder energin smartare. Smart grids använder flera olika IoT-lösningar, till exempel AI och smarta enheter som samlar in data.
Klicka här för att läsa hela rapporten.