Världspopulationen ökar drastiskt och då människan fortsätter att utveckla nya medel och produkter som underlättar för dess överlevnad, förlängs även livslängden hos människor. Detta kanske inte ses som något negativt då alla får möjligheten att bidra till samhället och leva ett lyckligt och gott liv. Men så som konsumtionen i samhället ser ut idag är ej hållbart då det sköts på ett problematiskt sätt.
Flera artiklar påpekar hur allvarligt problemet är med konsumtion och produktion men tyvärr råder det fortfarande omedvetenhet inom ämnet. Människan idag konsumerar mer än vad som anses vara både rimligt och nödvändigt och företag som ansvarar över produktionen åtgärdar inte direkt problemet. Vad som anses vara problematiskt gällande produktion är att det till exempel produceras produkter med nedsatt livslängd. Detta innebär att produkterna medvetet produceras på ett sätt som gör att de blir försämrade efter en viss period. Trots att det går producera produkter som håller mycket längre. Om konsumenten köper produkten mer så går det att öka försäljningen inom området. Effekten av detta är att det krävs både mycket material för att producera nytt, men även mycket energi för att bryta ned. Produkter blir även billigare att köpa nya snarare än att reparera.
Även konsumtionen av livsmedel är ej hållbart. Exempelvis kan ett utvalt område i världen konsumeras för mycket livsmedel som leder till övervikt samt matsvinn. Inom andra delar av världen råder det istället brist på livsmedel vilket i sin tur orsakar svält.
Dessa är två stora problem som består av ett flertal subkategorier och bör åtgärdas för att skapa ett bättre samhälle. Med andra ord så går det att göra konsumtionen samt produktionen mer hållbar än vad den är idag.
Vad kan vi göra? Hur kan medieteknik bidra?
Många artiklar beskriver de olika problematiska områdena tydligt men kommer även med förslag på hur det potentiellt kan lösas. Mycket åtgärder och mål är dokumenterade från den svenska regeringen. Exempelvis:
1. De ska genomföra ett tioårigt ramverk för att hålla en hållbar konsumtions-och produktionsmönster. Det vill säga, alla länder försöker påverka konsumtionsfrågan och inte enbart ett fåtal.
2. Fram till 2030 så ska det bli ett mer effektivt sätt att förvalta nyttjandet av naturresurser.
3. Fram till 2030 så ska matsvinnet ha halverats per person.
4. Kemikalier ska hanteras varsamt och mängden utsläpp i naturen ska minska.
5. Mängden avfall ska minskas generellt.
6. Företag ska uppmuntras till att implementera hållbarare metoder för konsumtion och produktion.
7. Det ska konstrueras hållbara upphandlingsmetoder.
8. Det ska förmedlas mer information till allmänheten gällande konsumtion och produktions problemet.
9. De ska erbjuda mer stöd till utvecklingsländer så att de blir också får kunskap om problemet om konsumtion med mera.
10. Det ska utvecklas fler verktyg som kan bidra till positiva effekter relaterat till det globala målet som handlar om konsumtion.
11. Användning av fossila bränslen ska uteslutas.
Genom att granska dessa punkter så kan medieteknik hjälpa till med att till exempel sprida information till allmänheten och få dem mer medvetna om problemet. Applikationer eller webbtjänster kan samla individer som vill engagera sig i problemet. Där kan det diskuteras om fler potentiella idéer om hur konsumtionen och produktionen går att göra mer hållbar. Ett exempel är att förlänga garantier på produkter så att det ska öka chansen för att lämna in en produkt på lagning snarare än att köpa nytt. Det går även att införa strängare regler och lagar till företagen som producerar att till exempel inkludera mer reservdelar samt instruktioner på hur deras produkter kan repareras. Applikationer som lagrar statistik på hur vi konsumerar anses också vara en god väg på en lösning på konsumtionsfrågor. Exempel på detta är applikationen Karma. Detta är en applikation som låter livsmedelsbutiker sälja råvaror till rabatterat pris istället för att slänga dem. Liknande koncept kan införas i samhället fast i andra områden. En annan åtgärd är att framställa fler stationer där individer lånar utrustning från varandra. Till exempel: tvättrum, gräsklippare och snöplog. Sammanfattningsvis är det mycket som kan åtgärdas inom det globala målet som relaterar till konsumtion och produktion, och ett stort område där medieteknik kan påverka är att utöka människors kunskaper om problemet samt få fler engagerade till att göra skillnad.