Vi människor har inte tagit hand om våra naturresurser på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. För att vi ska uppnå en hållbar utveckling behöver vi minska vårt ekologiska fotavtryck, detta genom att ändra hur vi producera och konsumera varor och resurser. Därför handlar det tolfte global målet om hållbar konsumtion och produktion. Ett av delmålen som har satts upp är att halvera matsvinnet i världen till år 2030 (Globala Målen, u.å.). Enligt företaget Karma har deras applikation bidragit till att 1,200 ton och 4 miljoner måltider kunnat räddas, samt att 1,800 ton CO2 har minskat. Detta menar företaget har motsvarat 6 miljoner km i bil eller 242 varv runt jorden med flyg (Karma, u.å-a).
Karma är en maträddningsapp som möjliggör för återförsäljare att sälja överskottsmat till konsumenter. Istället för att god och ätbar mat slängs och gå till spillror kan konsumenterna köpa maten genom appen till ett lägre pris (Karma, u.å-a.). Applikationen fungera på så sätt att användarna kan se vilka restauranger, kaféer, mataffärer som i deras närhet har överbliven mat till en lägre kostnad. När konsumenten har hitta något som de vill ha lägger de produkten i varukorgen och kan därefter hämta produkten vid företaget. Karma har även så kallade “smart kylskåp”, tanken med dessa kylskåp är att effektivisera lagringen och plockningen av karma-artiklar. Konsumenten låser upp kylskåpet med mobiltelefonen för att få sina karma varor, innan de lämnar butiken visar de upp orderkvittot i Karma appen i kassan (Karma, u.å-b). Vanligtvis brukar mataffärer ha en egen kylhylla där de fyller varor med kort utgångsdatum, vilket känns som en enklare idé för mataffären än att köpa en dyr special gjord kylskåp.
För att ta del av Karma behövs en smartmobil, samt tillåta platsinformation så att appen kan hitta företag nära en som erbjuder utgående mat till ett lägre pris. Då tanken med appen är att konsumenter ska kunna hitta måltider eller matprodukter gäller det att flera företag är med så att det finns ett utbud, om det inte finns valmöjligheter för konsumenten riskerar man att förlora användare. Karma har därför sin styrka i större städer där det finns ett stort utbud av restauranger och mataffärer. En ytterligare faktor till att Karma är mer passande till att brukas i större städer är närheten som oftast finns i städer. Hur man tar sig till affären för att hämta sina varor kan ha en stor påverkan, dvs går du eller måste du ta bilen för att komma dit? Troligtvis har man även handlat från flera olika restauranger, särskilt om man handlar till sin familj, vilket betyder att man behöver ta sig till alla dessa restauranger. Men om du hade köpt allt på ett och samma ställe, dvs en vanlig mataffär hade resan kanske varit kortare.
Referenser:
Globala Målen. u.å. Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/mal-12-hallbar-konsumtion-och-produktion/ [2020-03-08]
Karma, u.å-a. Om Matsvinn. Tillgänglig: https://karma.life/sv/om-matsvinn [2020-03-08]
Karma, u.å-b. Fridge. Tillgänglig: https://karma.life/fridgen [2020-03-08]
Intressant idé! Väldigt bra att de tar vara på maten som ändå skulle slängts, och gör att det mättar magar för billigare pris, samtidigt som det minskar matsvinnet. När det kommer till hela måltider som säljs ut, så lär den maten konsumeras inom några timmar och riskerar inte att hamna i soptunnan på grund av att den blivit för gammal. När det gäller enstaka råvaror från matbutiker så finns dock risken att de köps, men att de sedan leder till matsvinn i hemmet istället för i butik, på grund av det korta datumet eller att planen för hur produkterna skulle användas inte blev som det skulle.