För att vi människor ska kunna bidra till ett mer hållbart samhälle så är det viktigt att vi får kunskap kring vad vi som enstaka individer kan göra. Under det tolfte globala målet så är ett av delmålen, 12.8, att öka allmänhetens kunskap om hållbara livsstilar och det är just där som Köttguiden kommer in.
Köttguiden finns både tillgänglig som mobilapplikation och i webbläsaren och är en tjänst som WWF skapat för att sprida kunskap kring vilka varianter av animaliska produkter som är bättre att konsumera, i miljösynpunkt. I tjänsten kan man gå in och läsa om varje köttyp och se vilka krav som är viktiga att tänka på för att minska klimatavtrycket. De har ett system där de med hjälp av olika färger visar hur man bör tänka kring sina köttbeslut, där röd färg motsvarar en varning och bör undvikas, gul färg motsvarar att man bör vara försiktig & grön färg motsvarar att det är bra att äta ibland. Några av de kategorier som nämns kring varje köttyp är vilket land det kommer ifrån, om det är krav-märkt eller ekologiskt producerat.
I det stora hela så är tjänsten väldigt simpel att använda och den visar bra information om vad man bör välja för råvaror. Dock är det till störst del endast svenska produkter som anses bra, medans importerade produkter klassas som sämre. Det är korrekt ur miljösynpunkt, men om man ser över de globala målen så kan det minska möjligheten för globalt samarbete, vilket är något som det sista globala målet, nummer 17, fokuserar på. Samarbetet mellan världens länder är viktigt och genom att ge produkter från andra länder en stämpel som dåliga, kan bidra till att förtroendet för andra länder sänks även inom andra områden.
Globala Målen. (u.å.) Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/mal-12-hallbar-konsumtion-och-produktion/ [10-03-2021]
Vilken smart lösning! Jag tror att vi alla behöver tänka lite mer på vårt klimatavtryck och en stor del av det är ju vår individuella köttkonsumtion. Detta verkar vara ett bra sätt att informera massan om vad deras beslut kring mat har för konsekvenser, och lära dem om hur de kan förbättra sina matvanor för att hjälpa klimatet. Att det i största del är svenska produkter som har bäst betyg beror ju självklart på att det är närproducerat för oss som bor i Sverige, men så borde ju vara fallet för andra länder också – att närproducerat får bäst betyg. En lösning kan väl då vara att göra tjänsten tillgänglig för resten av världen också, om den inte redan är det.