2ME302 – Blogginlägg – Karma
Karma är en digital tjänst som erbjuder möjligheten att köpa mat som annars inom kort kommer slängas. Till skillnad från att du blir exklusivt presenterad med mat som annars kommer slängas får du även rabatt på varan. Tjänsten samarbetar med över 9200 företag, där de blivit tillhandahållna en plattform för att publicera produkter som de annars ska slänga.
Tjänsten görs möjlig genom en mobilapplikation där användare kan bläddra kring varor med nedsatta priser.
Lösningen tänks kunna bidra till “Mål 2; Ingen hunger”, då det gör det mer lättillgängligt att köpa mat, men speciellt “Mål 12.3; Halvera matsvinnet i världen”. Detta på grund av att det är specifikt det tjänsten gör. Jag tror även att en liknande tjänst eller lösning skulle vara väldigt nödvändigt inom andra områden i matindustrin, för att se till att så mycket mat och andra råvaror kommer till användning, istället för att det slängs.
Tjänsten bidrar med en lösning på både ett företagsproblem och samhällsproblem, men i ett alltmer etablerat sammanhang skulle tjänsten kunna bidra till personliga transporter som i sin tur bidrar till klimatpåverkan. Applikationen kräver dock att användarna har någon form av smartphone för att kunna använda tjänsten. Tjänsten förutsätter även att företag i närheten samarbetar med tjänsten, vilket gör att lösningen är något ortsberoende. Detta skulle kunna ha potentialen att vara motstridande till Mål 11.6; Minska städers miljöpåverkan.
Intressant!
Jag hittade själv en liknande tjänst (Too Good To Go) där man även kunde köpa produkter från restauranger, och inte bara matbutiker. Ett annat problem jag ser med liknande tjänster är att det krävs en stor kundbas innan den fungerar som tänkt.
Bra applikation för att minska matsvinnet och få sålt på produkter med kort datum. Genom att använda produkterna istället för att slänga dem hade man kunnat inkludera och sett hur stor del av de ekologiska vattenavtrycket man “räddat” genom att använda produkten istället 12.8 (WaterPrint).
Ett problem är ju som förespråkare tar upp med att man behöver en väldigt stor kundbas för att tjänsten ska fungera korrekt.