Kry är ett företag som erbjuder digitala motsvarigheter till besök hos vårdcentral, möte med psykologer och sjukskötare. I relation till tjänsten 1177, så kan Kry erbjuda behandling, medans 1177 endast erbjuda vårdrelaterad vägledning.
Kry fungerar genom att man bokar in möten utifrån vad för typ av vård man söker. Efter att man auktoriserat sig genom en tredjeparts-tjänst, vid namn BankId, kan man genomföra bokningen och sedan vänta in att bli uppringd av lämplig vårdpersonal. BankId är en auktoriseringstjänst som bygger genom samarbetet mellan flertalet banker.
Om fysisk undersökning skulle behövas kan detta bli en uppföljning utifrån det digitala mötet man haft, men annars finns möjligheten att fatta samma beslut som vid ett fysisk besök.
Jag tänker att tjänsten har möjlighet att kunna bidra till att göra vården mer tillgänglig för människor som befinner sig längre ifrån vårdcentraler, dvs Mål 3. Om inte, så tror jag att lösningen är något som kan ha en betydligt större effekt i tillväxtländer, då nyttan kan vara större där.
Likt hur Facebook vill förse Afrika med internetåtkomst (Länk), så tror jag att en motsvarande produkt som Kry skulle kunna vara en smartare lösning på ett problem som annars skulle lösas logistiskt. Skulle man förse utvecklingsländer med liknande tekniska lösningar, som annars skulle vara kostsamma, skulle det kunna bidra till ytterligare utforskning av alternativa lösningar på samhällsproblem i redan “etablerade” länder.
Att liknande digitala tjänster skulle växa fram kanske hade sett ut som något positivt i första anblick, vilket även kan vara fallet. Dock finns det potentiella brister ur ett socioekonomiskt perspektiv på medietekniska lösningar hos konsumenter.
Detta är ett bra initiativ. Tjänsten får anses vara extra användbar idag med tanke på covid-19, då man kan få samtala med läkare utan att faktiskt behöva flytta sig från hemmet.
Ett potentiellt problem med Kry eller liknande tjänster i u-länder är att alla kanske inte har tillgång till telefoner.
Det positiva med tjänsten är att människor som kan ha svårt att ta sig till eller som har svårt att hinna med att ta sig till en vårdcentral, kan kontakta vården hemifrån vilket kan leda till kortare väntetider på vårdcentraler. Ett möjligt problem med lösningen är att det är ett vinstdrivande företag som kan uppmuntra personer till att kontakta dom oftare för att tjäna mer pengar. Ett annat problem är att det inte går att göra all typ av vårt på distans och det känns riskabelt att ge diagnoser över telefon, vilket leder till att personen ändå behöver söka ytterligare vård vilket ökar antalet besök och kostnad.
Däremot tror även jag att tjänsten kan ha nytta i länder där läkarvården är mindre tillgänglig, problem med det är tillgängligheten till smartphones och internet. Sedan behövs det även tillgängliga läkare vilket det kan vara brist på i vissa länder, det positiva med digitala tjänster som denna är däremot att läkarna inte behöver befinna sig i just det landet som patienten befinner sig.