Greenely är en mobilapp och vänder sig till moderna energikonsumenter, som vill få hjälp att förstå men också minska sin egna elanvändning. Det är en gratistjänst som grundades år 2014 av tre studenter på KTH under ett examensarbete, som år 2017 lanserade mobilappen. Idag använder mer än 115 000 personer tjänsten, som därmed blivit Sveriges största energi community. Redan året efter, år 2018, utökade Greenely sin tjänst med att erbjuda privatpersoner digitala elavtal, med andra ord “smart elavtal”, med el till självkostnadspris. Användarna påstår att de kunde sänka sin elkostnader upp till 20 procent. Det ledde till att Greenely började växa snabbt, så snabbt att de blev en stor utmanare för eljättarna på den svenska marknaden. De erbjuder sina kunder 100 procent förnybar el och som dessutom är märkt med Bra miljöval. Det innebär att Greenely inte bara vill hjälpa till att sänka elanvändningen utan vill också göra det ur ett miljövänligt perspektiv, där all inköpt el granskas av Naturskyddsföreningen.
Användaren har full kontroll över sin elanvändning när hen använder Greenely. Appen analyserar beteendemönster och optimerar elanvändningen med hjälp av smarta algoritmer. I slutet av varje vecka får användaren en rapport över elförbrukningen där det både går att se framsteg som gjorts men också handfasta förbättringstips över sitt energibeteende. I figur 1 här nedan återfinns Greenelys användargränssnitt, där det går att se sin egna elanvändning men också den egna elproduktionen. Har användaren egna solceller går det att koppla upp dem i appen för att få en full insikt i både själva produktionen men också mängden såld solenergi till elnätet. Äger man en elbil dessutom ser appen till att ladda bilen under de timmar som elen är som billigast och upp till 50% av kostnaden kan sparas på själv elbilsladdningen. Det går också att koppla upp hushållets uppvärmning i appen och på så sätt även där få en automatisk styrning mot de billigare timmarna under dygnet.
Figur 1: Exempel på Greenelys användargränssnitt. https://greenely.se/sv/
Greenely är en mobilapp som jobbar för det 7:e globala målet, Hållbar energi för alla. Appen bidra till en effektivare energianvändning med 50 procent fram till år 2023. Med hjälp av IT och dess algoritmer blir appen en “elkompis” som vill hjälpa privatpersonens ekonomi och beteendemönster men samtidigt hjälpa vår planet. Appen gynnar planeten genom att minska elkonsumtionen ur ett miljöperspektiv där endast förnybar energi används och som gynnar både djur och natur.
Som tidigare nämnt har Greenely utökat sin tjänst och puttat in fler och fler funktionaliteter och elöversikter i appen. Vid några omdömen framkom det att det gjort appen stökigare och därmed mer krångligare. Det skulle kunna vara ett problem i framtiden om nu mer tillägg görs. Det är därmed viktigt att kontinuerliga användartester görs för att säkerställa att appen faktiskt hjälper och inte skrämmer bort kunder. Men annars är Greenely inget hot mot andra hållbarhetsmålen eftersom de inte vill tjäna några pengar på att sälja mera el utan istället främst bidra till en ökad medvetenhet bakom den egna elförbrukningen.
Denna tjänst har jag själv spanat på ett tag, både med tanke på dagens spotpriser men även eftersom vi just nu håller på att installera solceller på vårt hus och behöver välja ett bolag att sälja vår energi till. Jag tycker Greenely som koncept verkar bra och de verkar vara trovärdiga på så sätt att de inte tjänar pengar på elen som förbrukas, utan endast på den fasta månadskostnaden. Dock är månadskostnaden relativt hög om man jämför med andra bolag, vilket man såklart kan förstå att även de måste tjäna pengar, men producerar man egen energi riskerar vinsten bli uppäten av den fasta kostnaden. Och som du även nämner i ditt inlägg verkar många klaga på själva appens prestanda, men det folk mestadels verkar ha mycket dålig erfarenhet av är främst deras kundtjänst/support då man endast kan kontakta dem via chatt och mail, och det enligt många kunder kan ta flera veckor eller månader att få svar från dem, vilket gjort att iallafall jag har blivit bortskrämd av att välja dem som leverantör, både som producent och förbrukningskund. I övrigt ett väldigt bra och informativt inlägg!