Deedster är en applikation som gör att användaren kan få koll på sitt egna klimatavtryck. Tjänsten gör det möjligt för användaren att utföra så kallade “deeds” eller utmaningar där det kan gå ut på att göra quiz om klimatet. Som användare kan en bland annat skapa egna lag eller gå med i befintliga och göra utmaningar tillsammans. Användaren kan se vad andra användare har svarat i quizen och se hur många procent som svarade rätt eller fel.
Användaren kan även vara med själv i utmaningar. Utmaningarna kan vara sådana som påverkar ens egna vardag som att till exempel bara äta vegetariskt i en vecka. Efter en utfört en utmaning kan användaren registrera det en utfört. I användarens profil kan en se hur många deeds en utfört per vecka och månad för att motivera sig själv.
Genom tjänsten kan användaren få eventuell ökad kunskap om hållbarhet och bli uppmuntrad till att bli mer engagerad i miljön. I dessa olika “deeds” kan en få tips på hur en kan värna om naturen mer och påverka sitt egna beteende. Användaren kan även få förslag på vad den kan göra i sin egna vardag vilket eventuellt hade kunnat vara svårt att tänka på annars.
När användaren registrerar sig i applikationen första gången får den fylla i fakta som berör sitt klimatavtryck. Det kan exempelvis vara kan vara hur en bor, hur ofta en kör bil, hur en använder värme och så vidare. Sedan får användaren ett kalkylerat värde av sitt klimatavtryck per år, vilket är ett mått på hur mycket utsläpp av växthusgaser en bidrar med. Som användare kan en även se det genomsnittliga värdet för en svensk person.
På Deedsters webbplats nämner dem att deras mål är att arbeta för de globala målen 12: hållbar konsumtion och produktion, och mål 13: bekämpa klimatförändringarna. Ett skäl till att dem gör det är att dem sprider kunskap som eventuellt kan påverka användarnas beteende i dessa ämnen och gör dem mer medvetna. Deras tjänst riktar sig till en yngre målgrupp samt de kommande generationerna vilket kan vara skälet till att dem utvecklat en teknisk lösning för att locka målgruppen att bli engagerade. För att få tillgång till tjänsten behöver en dock ha en smartphone samt tillgång till internet vilket gör att inte alla har tillgång till tjänsten.
Deedster samarbetar med flera olika företag för att bland annat hjälpa dem att bli mer klimatsmarta. Det kan exempelvis vara att e-handelsföretag får hjälp att uppmuntra sina kunder att shoppa mer hållbart. Shopping online är dock något som inte är speciellt miljövänligt. Det gör att de problem som kan finnas kopplade till de globala målen med tjänsten, är det tidigare presenterade målet som de försöker främja, mål 12. Det vore mer fördelaktigt om Deedster istället inte uppmuntrade till konsumtion alls och försökte få människor att agera på andra sätt.
Den rollen som IT har i detta fall är att agera med hjälp av att försöka främja “behavioural change”. Genom att försöka utbilda och informera målgruppen vill tjänsten arbeta för ett ändrat beteende gällande konsumtion och miljön. Applikationen i sig är dock inget revolutionerande. Det applikationen kan bidra med är att eventuellt göra det roligare att lära sig om miljön med hjälp av quiz.
Bra inlägg Clara! Superintressant och en riktigt bra ide! Appen är verkligen ett verktyg som kan spridas globalt och jag tror verkligen att konceptet med quiz och att få utmana sig själv är en av de bästa saker man kan göra som privatperson. Det är lätt att säga till andra vad de ska göra men att ha sina egna challenges och dessutom att få massa information från appen är ju guld värt! Ett litet verktyg som kan göra en stor påverkan.
Spännande applikation Clara!
Denna applikationen vill jag testa själv. Jag tycker detta verkar som ett perfekt exempel på hur gamification kan användas för att informera och motivera personer att tänka på hur de påverkar miljön.
I ett samhälle fylld med massor med onödiga challenges är det skönt att se några som verkligen gör skillnad!
Bra inlägg, ska nog prova mig på appen. Roligt att se hur mycket koldioxid man själv släpper ut samtidigt som man kan lära sig med deras utmaningar. De borde lägga till utmaningar så att man kan sänka sina egna utsläpp och på något sätt göra det som en tävling med alla som har appen, en scoreboard på något vis kanske.
Det låter som en bra app. Intressant hur företag arbetar för att göra människor mer klimatmedvetna. Jag tror att det är ett bra sätt för unga personer att ta del av denna typ av information, att det blir lite kul också. För lite äldre personer som har hus, bil osv så kan det ju vara väldigt intressant att se sitt klimatavtryck och se vad ens olika saker bidrar.