Consupedia är en applikation som vill hjälpa konsumenter att ta mer hållbara beslut vad det gäller inköp av livsmedelsvaror. I applikationen kan konsumenten skanna livsmedelsvarans streckkod för att visa information utifrån fem områden: ingredienser, miljöpåverkan, sociala rättvisa, hälsopåverkan, produktionsland och pris. Informationen utgår från de globala målen och innehåller diverse data såsom transportsträckan och dess klimatpåverkan. I Consupedia finns även tips och varningar från organisationer som Livsmedelverket och Världsnaturfonden.
Enligt deras egen webbsida finns de hållbarhetsinformation för 250 000 livsmedelsprodukter i den databas som applikationen utgår ifrån. Consupedia hoppas kunna ändra köpbeteendet och uppmuntra till hållbara varor. Detta sker genom att grafiskt kommunicera olika varors klimatpåverkan i applikationen.
Consupedia är ett forskningsbaserat företag som samarbetar med KTH och Högskolan Dalarna. I skrivande stund verkar Consupedia arbeta i tystnad. Vissa av deras sociala medier har inte uppdaterats sedan maj 2021 och det finns någon enstaka nyhetsartikel från 2020. Men de höll en presentation om företagen vid Design för energieffektiv vardags årskonferens under november 2021. Enligt deras webbsida så kan den som vill betatesta applikationen genom att ladda ner den i mobilen.
Användningen av IT är tydlig, genom att skanna streckkoden med hjälp av applikationen så tas hållbarhetsinformation fram ur den databas som Consupedia har byggt. Jag reflekterade dock direkt över att det kan upplevas något krångligt att gå runt i en livsmedelsaffär och skanna olika varor för att se vilken som är den mest hållbara för miljön. I dagsläget står jämförpris redan på prisskylten för alla varor, kanske vore det ett alternativ att på samma prisskylt skriva ut om varan ses som hållbar eller inte. Personligen hade jag nog aldrig skannat tio olika tomatpuréer för att se vilken som är mest hållbar, men hade informationen funnits tillgänglig direkt på prisskylten eller om det funnits en lapp där det stod ”klimatkompenserad” eller liknande hade jag övervägt att köpa den mest hållbara varianten.
Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion berörs av Consupedia eftersom konsumenten får hjälp att göra mer hållbara val vid inköp av livsmedelsvaror genom applikation. Ett tips som finns för hur Mål 12 skall nås är genom att handla lokalt dels för att stötta lokala företag, dels för att minska transportsträckor. Ett annat tips är att stötta hållbarhet, vilket innebär att de metoder som använts inte är skadliga för miljön. Dessa tips går hand i hand med den information Consupedia förmedlar och vill uppmana till, alltså att välja hållbarhet.
Ett annat mål som på sätt och vis stöttas a Consupedia är Mål 14: Hav och marina resurser. Ett av de tips som finns under målet är att kontrollera om fisk och skaldjur är producerade och fångade på ett hållbart sätt. Konsumenten informeras om vilken klimatpåverkan fisk och skaldjur har haft innan eventuellt köp genom Consupedia.
Consupedia kan komma att hamna i konflikt med Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt om konsumenterna i större utsträckning slutar handla vissa varor på grund av deras klimatpåverkan. Detta kan leda till att den ekonomiska tillväxten för de länder vars varor inte längre köpas av konsumenterna minskar. Målet uppmuntrar konsumenterna att handla lokalt vilket i längden kan påverka de länder som Sverige annars importerar varor ifrån.
Källor:
Verkar som ett spännande koncept, hade dock inte hört talas om denna applikationen innan. Men jag håller med dig att det kan kännas krångligt att behöva scanna samma livsmedel av olika märken flera gånger, det är något jag förmodligen inte orkat göra. Kanske om en kunde scanna en vara och att appen sen på något sätt kunde hitta andra märken via någon algoritm eller liknande. Så att en istället får tips om den bästa produkten och inte behöver springa runt och hitta alla i butiken. Tyvärr är det nog så att en ändå inte alltid kan välja det mest hållbara valet oavsett om en vet hur det påverkar miljön och så vidare, beroende på vad en för ekonomisk situation exempelvis. Dock är det en bra tanke att försöka göra människor mer medvetna om vad dem köper.
Coolt!
Jag håller med om att det kan vara krångligt att skanna massor av varor. Samtidigt tror jag inte heller att alla företag vill markera ut vilken påverkan en produkt har direkt på skylten. Det kan exempelvis finnas produkter som säljer extremt bra men som har väldigt stor påverkan på miljön.
Jag har försökt komma på någon idé på hur man skulle kunna göra istället men jag lyckas inte. Hur som helst tycker jag att detta är ett otroligt bra steg för att informera konsumenter om de varor de köper!
Tack för ett schysst inlägg!
Väldigt intressant koncept, aldrig hört talas om tjänsten men blev intresserad o se vad man får för data vid skanning. Som du och Clara sa så finns det rum för förbättringar, kan bli jobbigt att skanna varenda produkt för att jämföra. En snabb ide som jag kan tänka mig är att om man exempelvis skannar krossade tomater så visas det information om den produkten samtidigt som den jämför den specifika produkten med andra krossade tomater (ur databasen) och ger ett svar på hur bra den du köpte är placerad jämfört med andra samtidigt som den rekommenderar andra och kanske ger en top 3. Då kanske man kan sitta hemma o skanna i lung och ro istället för att göra det på plats i butiken.