Klimato

Klimato är ett foodtech-företag som genom ett digitalt verktyg hjälper restauranger och livsmedelsföretag beräkna maträtternas och receptens koldioxidpåverkan. Företagsidéen är att kommunicera livsmedels klimatpåverkan med hjälp av en certifierad klimatdatabas. Livsmedlens klimatpåverkan baseras på ingredienser, produktionsmetod och ursprungsland.

Klimato grundades 2017 med visionen att minska livsmedels klimatpåverkan. Under 2021 gjordes en nyemission där 6,9 miljoner plockades in för produktutveckling och expandera både i och utanför Skandinavien. 

Ett exempel på hur Klimatos IT-lösning har bidragit till minskad klimatpåverkan är Bastard Burgers som är en hamburgerkedja. De har använt Klimato för att beräkna, rapportera och följa sin klimatpåverkan för varje såld burgare, pommes och milkshake. Genom att följa sin klimatpåverkan såg Bastard Burgers vilka de största klimatbovarna i form av livsmedel var. Köttet hade en väldigt stor klimatpåverkan och därför infördes Beyond Meat och fler veganska alternativ på menyn. Detta ledde till en minskning av den genomsnittliga klimatpåverkan per maträtt med 1 kg CO2e (koldioxidekvivalent). Dessutom ökade försäljningen av ”klimatvänliga rätter”, det vill säga rätter som släpper ut mindre än 0,5 kg CO2e från 7% till 28% under 2019.

De olika strategier som Klimato använder är kommunikation och beteendeförändringar genom ökad kunskap om livsmedels klimatpåverkan. Tanken är att klimatpåverkan skall kommuniceras till restaurangbesökarna för att uppmuntra till att välja rätter som har lägre klimatpåverkan men även få förståelse för hur mycket klimatet påverkades. Exempelvis genom att skriva ut varje rätts klimatpåverkan direkt på menyn. Restaurangerna följa sin klimatpåverkan i det digitala verktyget som exemplet med Bastard Burgers.

Klimato stödjer Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna av anledning att de agerar för att minska utsläppen av växthusgaser. Klimato sprider kunskap kring livsmedels klimatpåverkan och hur människor kan äta hållbart. Ett av tipsen som finns under Mål 13 är att minska intaget av kött eftersom utsläpp från boskap står för 14,5% av allaväxthusgaser. Om restauranger använder Klimato kan de precis Bastard Burgers påverkas av att följa sin klimatpåverkan och vilja införa vegetariska och veganska alternativ för att minska sitt klimatavtryck.

Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion stöds också på sätt och vis av Klimato, om restaurangerna skriver ut de olika måltidernas klimatpåverkan så ser restaurangbesökarna vilken måltid som påverkar miljön minst och kanske väljer den. Delmål 12.8 är nämligen att öka allmänhetens kunskap om hållbara livsstilar, val av måltid blir således ett sätt att öka den kunskapen. Delmål 12.6 uppmuntrar företag att integrera hållbarhetsinformation i sin rapporteringscykel vilket är en av funktionerna Klimato faktiskt erbjuder. Något som tydligt skulle illustrera olika livsmedels klimatpåverkan och förhoppningsvis uppmuntra restaurangerna att byta till livsmedel som har mindre påverkan på miljön. 

Under Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna är ett av tipsen för hur individen kan bidra till att uppfylla målet att bara köpa mat som kommer att bli uppäten. Det potentiella problemet som kan uppstå är att restaurangbesökarna köper den måltiden med minst klimatpåverkan men sedan slänger måltiden eftersom det helt enkelt inte var gott och således bidrar till matsvinnet.

Källor:

https://sv.klimato.co/

https://sv.klimato.co/trendsetters/bastard-burgers

https://www.klimato.co/blogg/bastard-burgers-nu-ar-det-dags-att-gora-ratt-for-oss?28bb9f4a_page=7

https://www.breakit.se/artikel/28539/klimato-vill-gora-restauranger-klimatsmartare-nu-tar-de-in-kapital

Join the Conversation

1 Comment

  1. Mycket intressant inlägg! Rent spontant är det svårt att hitta någonting negativt med tjänsten då det bara verkar finnas fördelar både för hälsa och miljö. Nu har jag inte superbra koll på hur många andra restauranger som gör det, men det känns både nytänkande och modernt att Bastard Burgers inkluderar rätternas klimatpåverkan direkt på menyn. Det som också är extra kul att läsa här är hur dem under ett år ökade sin försäljning av klimatvänliga rätter med nästan 20% pga detta, vilket kan ses som ett kvitto på att tjänsten faktiskt fungerar och är effektiv.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *