Trilo Stavar

Trilo Stavar är en svensk applikation som är avsedd att lära barn att läsa och skriva. Applikationen ska uppmuntra barn till att ljuda, skriva och läsa hemma. Det finns flera spelmoment i applikationen som bygger på ljudningsmetoden som är utvecklat i samarbete med en erfaren specialpedagog. Applikationen riktar sig först och främst till barn i förskoleklass och skolår 1 men kan även användas till personer som har svenska som andraspråk. Via spelen i applikationen får barnen lyssna på bokstavsljud, skriva och läsa. För att motivera barn att lära sig vinner de pusselbitar när de klara olika nivåer. Applikationen är utvecklad av Trilo Interactive.

Applikationens tjänster berör globala målet 4.6 vilket är att alla människor ska kunna läsa, skriva och räkna. Med applikationen kan barn lära sig att läsa och skriva i en spelmiljö. En nytta med att lära sig genom spel kan vara att barn känner sig mer motiverade att klara av olika nivåer och låsa upp pusselbitar. Det kan därför bli en rolig process för barnen att spela samtidigt som de aktivt lär sig. En annan nytta med Applikationen är att vem som helst med tillgång till en surfplatta eller smartphone kan lära sig att skriva eller läsa. Det innebär att barn som inte har tillgång till att gå till skolan av olika anledningar kan läsa sig att läsa och skriva via applikationen. 

Risken med en sådan applikation kan vara att barn blir för bekväm med det spelifiering konceptet av att lära sig och därmed tröttnar på vanlig skolbänkundervisning. Däremot kanske det finns barn som har svårt för den vanliga typen av undervisningen och blir mer motiverade att lära sig genom ett spelifierat koncept. Då kan applikationenvara ett bra komplement till den ordinära skolundervisningen. En annan nackdel med applikationen som kan tala emot det globala målet att alla ska lära sig skriva och läsa kan vara den kostar pengar att köpa. Det kan finnas en del familjer som inte är villiga att betala den summan eller ens har råd att betala för applikationer. Detta kan resultera i att alla inte får samma möjlighet till att lära sig skriva och läsa på applikationen som globala målet kämpar för.

IT har en digitaliserande och spelifierat koncept av lärande i detta fallet. Det är digitaliserat på så sätt att barnen kan lära sig att läsa och skriva via en applikation istället för att läsa böcker och skriva på papper. Den spelfiereande rollen kommer från att göra spelet roligt att spela samtidigt som man lär sig och låser upp nya pusselbitar. Detta är något som kanske inte vanligtvist finns i vanlig undervisning med papper och penna. Det kanske går att dra en parallell med att låsa upp pusellbitar i spel och att få en guldstjärna i skolundervisning.

Bilder:

Källa:

https://apps.apple.com/se/app/trilo-stavar/id1173315750

Join the Conversation

2 Comments

  1. Kul val av företag och väldigt bra beskrivet vad Trilo Skriver är. Jag håller med dig om risken med att barn kan bli för bekväma med konceptet. Jag tycker nästan att det är sorgligt att papper och penna inte längre är det främsta valet. Visserligen är det miljövänligt att undvika papper men frågan är om alla föräldrar har råd med surfplattor (eller vart man nu vill använda Trilo Skriver). Ibland undrar man om barnbidrag måste utökas för att föräldrar ska hinna underhålla barnens beroende av teknik och tjänster.

    Tack för ett nyanserat, spännande och väldigt tänkvärt inlägg!

  2. Intressant val av IT-lösning Martin.
    Jag håller med dig och Marie i att de kan bli för bekväma med konceptet. Jag ser detta som en “kickstart” eller ett komplement för att lära sig att läsa och skriva och inte en lösning som ska ersätta vanlig inlärning. Om en elev skulle ha svårt med läsning och skrivning kan denna produkt sätta dem på rätt väg och eventuellt motivera unga som har större problem med läsning och skrivning.

    Tack kingen!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *