Doktor.se

Doktor.se är en av flera tjänster i Sverige som gör det enklare för privatpersoner att söka hjälp. De grundades 2016 och är idag en av Sveriges största inom digital vård. Konceptet är att erbjuda digital vård genom deras app som finns tillgänglig via App Store och Google play. Detta gör att du kan söka hjälp oberoende vart du är och vad klockan är. Vårdpersonal du kan få kontakt med är läkare, sjuksköterskor, psykologer och fysioterapeuter. Utöver digital vård så har de även fysiska vårdcentraler men i detta inlägg kommer jag att fokusera på deras digitala tjänst.

För att kunna ta del av denna tjänsten loggar du först in på applikationen med mobilt bankId. Därefter får du ett antal alternativ på olika besvär och andra ärenden där du väljer ett av dem. När du har valt ett alternativ får du börja chatta och prata med legitimerad vårdpersonal. Det går alltså väldigt snabbt från att du loggar in tills att du har direkt kontakt med sjukvården. Av den anledningen tycker jag att Doktor.se gemensamt med liknande tjänster har revolutionerat tillgången till vård i Sverige.

Screenshot från doktor.se appen

Den begränsning som denna tjänst har är att de personer som inte har ett mobilt bankId inte kan ta del av den. De personer tror jag framförallt är äldre personer som kanske heller inte har en smarttelefon. Jag tror inte att det är så mycket att göra åt det tyvärr men det positiva är att denna tjänst förhoppningsvis kan göra att dessa personer inte behöver vänta lika länge på vårdcentralen.

Jag tror att denna tjänst bidrar till bättre hälsa och välbefinnande genom dess enkelhet. För många är det ett stort steg att söka hjälp vilket kan resultera i förödande konsekvenser. Genom att du slipper boka tid på en vårdcentral och därefter flyttas runt bland olika typer av vårdpersonal går processen betydligt snabbare. Du kan alltså sitta hemma i soffan och få hjälp. Utöver de personer som drar sig för att söka hjälp så tror jag att tjänsten underlättar mycket för de personer som bor lite längre ifrån vårdcentralen och måste åka en lång bit.

Ett annat perspektiv som är viktig att nämna är att belastningen på den traditionella vården minskar. Även om det för många iallafall inledningsvis räcker med digital kontakt så behöver väldigt många besöka vårdcentralen. När fler som har mindre besvär använder sig av appen så minskar vårdköerna och det går snabbare för de personer som är i behov av en fysisk undersökning.

Förutom hälsoperspektivet så kan denna tjänst även kopplas till mål 13 som handlar om att bekämpa klimatförändringarna. Genom att människor istället söker vård digitalt så slipper de ta sig till olika vårdcentraler vilket i sin tur leder till mindre negativa utsläpp från olika fordon. Dessa utsläpp är ju även en kostnad för den som besöker vårdcentralen, särkilt i dessa tider.

Join the Conversation

3 Comments

  1. Blogginlägget är bra skrivet. Idag finns det många vårdappar och Doktor.se är en av dessa. Precis som du beskriver i ditt inlägg tror jag det enklare och mer lättsamt att söka vård via en app istället för att boka tid på en vårdcentral och från det perspektivet så är vårdapparna väldigt effektiva och bra.

    För att se någon problematik med vårdappar behöver man nog se det från ett större perspektiv. Dessa vårdappar behöver också kapital för att kunna drivas och dessa pengar kommer troligtvis från staten som skulle kunna leda till att traditionella vårdcentraler får mindre budget. En annan risk kan vara att det är svårt att ge en korrekt diagnos/behandling via en app.

  2. Håller med Amanda och Jacob ovan, det är nog ett betydligt mindre steg att söka hjälp via en app istället för att gå igenom processen via en vårdcentral/sjukhus. Det går också väldigt snabbt att få hjälp och det minskar som ovan nämnt belastningen på vården. Vilket är särskilt bra då det handlar om mindre allvarliga tillstånd. Detta lämnar utrymme i vården för att ta hand om de som är i behov av akut eller specialiserad vård. Jag tror, precis som Amanda är inne på att det kan vara svårt att ge korrekt diagnos/behandling via en app, och att det kan leda till att det faktiskt blir en belastning på vården för att dessa människor måste söka vård ändå. Där kan man endast hoppas på att de hänvisar en till en vårdcentral om läkarna är det minsta osäkra. Om man tänker på psykolog-hjälp så kan jag tänka mig att det är lätt att missa mycket tecken via en app; kroppsspråk och att faktiskt få en riktig uppfattning kring vad patienten lider av. Kan ett digital möte verkligen ha samma effekt som ett fysiskt möte?

  3. Att få digital vård kan absolut bidra till bättre hälsa och välbefinnande men däremot kanske dagens lösning inte är så hållbar när det kommer till den ekonomiska biten. Vårdcentralen får höga kostnader på grund av att fler väljer att söka vård digitalt. Om det går att hitta en mer hållbar lösning för just den biten kan det gå att få ut mer nytta och hållbarhet från digital vård. Det kan även finnas risker i att nätläkarna inte fysiskt kan se personen och därmed kanske missa viktiga detaljer. Däremot verkar det som ett bra val om man vill kolla upp mindre saker gällande sin hälsa som inte direkt är av någon fara och få rådgivning.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *