Modeföretaget H&M har ett mål att bli “carbon negative” till år 2040. Ett av sätten för att göra detta på är genom ett samarbete med Ombori och deras smarta återvinningstunnor.

Det första smarta återvinningstunnan skapades till H&M’s flaggskeppsbutik i New York som med hjälp av den interaktiva skärmen ger användaren en sorts belöning (som exempelvis rabatt på nästa köp) då den återvinner kläder den inte längre vill använda (Figur 1).

Figur 1. Person som använder en smart återvinnings tunna.

Bortsett från att ge användaren en eventuell rabattkod har produkten implementerat en sorts gamification i form av att jämföra mängden återvunna kläder de olika butikerna som använder produkten har återvunnit.

För att nå ett negativt klimatavtryck har H&M ett initiativ att plantera ett träd per 22.6kg kläder som återvinns. Skärmen visar därför användaren hur mycket de donerade kläderna väger och visar även hur kläderna hjälper till att närma sig målet. Utöver detta kan användaren även skanna en QR-kod för att läsa sig in mer på målet för att informera användaren mer om hur/varför kläderna går till nytta (Figur 2) samt även ge tillgång till att dela på sociala medier. 

Figur 2. QR-funktionen på en smart återvinningstunna.

Danås och Adamsson (2020) nämner att mindre än hälften av alla kläder som konsumenter köper återvinns och att bara 1% av de återvunna kläderna återvinns till nya plagg. Genom användningen av denna produkten kan människor bli mer medvetna över varför kläder bör återvinnas och öka mängden kläder som återvinns, allt för en hållbar framtid.

Jag ser inte så många risker över användningen av denna produkten. Det skulle kunna argumenteras att det inte krävs en interaktiv skärm (som kostar energi och material) för att donera använda kläder men då skärmen bidrar med både information för att “utbilda” användaren och även en sorts gamification för att motivera användaren att donera mer (både i form av resultattavlan men även chansen att dela på sociala medier) ser ser jag det som en bra uppoffring.

Referenser

Danås, Annie. & Adamsson, Julia. 2020. Millennials komplexa attityd gentemot grön
klädkonsumtion
. Högskolan i Halmstad. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1438645/FULLTEXT02.pdf

https://ombori.com/case-study/hm-smart-garment-collection-bins

Join the Conversation

1 Comment

  1. Kul inlägg Oskar! Jag håller med att detta är en rolig ide och ett viktigt mål! Det är viktigt att använda kläder sorteras rätt och kommer antingen till användning igen eller kan återvinnas. Att producera kläder är dyrt och krävande. Det enda jag kanske tänker kan bli bättre är om istället för att få kuponger eller nedsatta priser så kan denna “reward” bytas ut mot något som inte främjar mer konsumtion.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *