JouleBug

JouleBug är en lekfull app som motiverar människor till att skapa nya vanor för att leva mer miljövänligt. Appen innehåller många varierande utmaningar gällande bland annat energikonsumtion, avfallsminskning eller miljövänliga färdmedel. Användarna tävlar mot varandra och samlar poäng och medaljer för varje genomförd utmaning.

Bild hämtad från https://johnwilliard.com/joulebug

JouleBug skapades 2011 med målet att kunna skapa nya hållbara vanor hos människor på ett roligt och enkelt sätt. Appen blandar gamification, utbildning och sociala medier då man har möjlighet att följa andras prestationer och tävla med varandra. Samtidigt som man får reda på vilken inverkan varje prestation gör för miljön och på så sätt kan lära sig mer om ett hållbart levnadssätt.

JouleBug arbetar aktivt mot flera delmål inom mål 12: Hållbar konsumtion och produktion. Exempelvis 12.5: att minska på avfall genom att återvinna och återanvända och 12.8: Att se till att personer runtom i hela världen är medvetna och har tillgång till information kring hållbara levnadssätt. JouleBug arbetar även för mål 13: Bekämpa klimatförändringen och då mer specifikt kring delmålet 13.8: Förbättra utbildning och medvetenhet kring klimatförändringar och hur man arbetar för att minska sin påverkan.

Jag anser att appen är ett väldigt bra initiativ till att hjälpa till att nå de tidigare nämnda globala målen. De är även tydliga med att de utmaningar som finns i appen kan tyckas vara väldigt små och icke-betydelsefulla, men att det gemensamt med andra skapar en förändring. Det problem som jag ser med JouleBug är att det krävs väldigt många användare för att det faktiskt ska bli en skillnad. Dessutom är det en produkt som är skapad för att kunna spela/tävla med andra, vilket gör att det även där krävs mycket användare för att appen ska fylla sitt syfte. Risken är att motivationen till att använda appen inte blir så stor om den inte får en stor spridning runtom i världen eller om det inte finns vänner/bekanta att tävla mot.

Oavsett är det en produkt skapad i ett gott syfte, det vill säga: att bidra till bättre vanor, utbildning och gemenskap. Det är sådana appar som gör att vi blir mer medvetna och kan göra bättre val.

Join the Conversation

1 Comment

  1. Ett intressant sätt att kombiner gamification och samtidigt motivera människor att utveckla mer hållbara vanor. Tror framför allt att den sociala aspekten kan vara extra motiverande. Sen finns det alltid risken/problemet att man förlitar sig för mycket på spel-aspektet, att man endast gör saker för att man får en extern motivering i form av belöning i appen och inte fokuserar på den “inre” motivationen att utveckla nya vanor.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *