Det är svårt att tänka sig hur vår vardag varit utan tillgång till sökmotorer. Med hjälp av dem kan vi lätt navigera runt på internet. Googles sökmotor är så populär att den blivit synonym för att leta upp något online. Att ta denna teknik och lägga till ett miljövänligt perspektiv är vad Ecosia har gjort. Det är en sökmotor som använder vinsterna från sökningar till att plantera träd (globalt mål 15). Det går även att donera pengar direkt till dem för att betala för planteringen av nya träd.
Ecosia lanserades 2009 och är ett tyskt företag. Enligt deras webbplats har de planterat över 169 miljoner träd i mer än 35 länder. Enligt en artikel av Forbes fick sökmotorns grundar, Christian Kroll, inspiration under sin tid i Indien och Sydamerika när han såg hur vårt ekosystem förstörs. Ecosia använder sig av annonser för att samla in pengar till deras trädplantering och brukar solcellsparker för deras energibehov. Företaget säger att på grund av är de inte carbon-neutral, utan menar att de är carbon-negative (globalt mål 9). 2018 skrevs ett kontrakt på vilket säger att Ecosia inte kan säljas och att ingen kan ta ut vinster från verksamheten.
Sökresultaten och även annonserna från Ecosia fås via deras partner Bing (vilket ägs av Microsoft). Men enligt Ecosia är all information de delar med Bing anonymiserad. Ecosia utger sig också för att vara mån om deras användares data genom att inte samla personligt identifierbar information och säljer ingen data till annonsörer. Trots att de inte samlar in mycket användarinformation som t.ex. Google gör, så är det värt att veta att de gör det och att de har Bing som partner. Det finns mer privata sökmotorer på marknaden som DuckDuckGo exempelvis.
Ecosia on Campus är en rörelse med mål att införa Ecosia som sökmotor på universitet och högskolor. Processen börjar med att en elev anmäler sitt intresse för att starta en kampanj på deras skola. Enligt Ecosia har mer än 790 000 träd planterats tack vare studenter och Ecosia är default sökmotor på 30 universitet/högskolor. Några exempel som anges är: The Ohio State University, University of Glasgow och University of Leeds.
Jag har testat att använda Ecosia som min sökmotor den senaste tiden. Utseendemässigt är den modern och minimalistisk. Det finns en räknare under sökfältet som ska visar antal träd som alla Ecosia användare planterat. Hur många man själv bidragit med hittar man uppe till höger. När det gäller sökresultatens presentation märker jag skillnad från Google (min tidigare sökmotor). Det är mycket lättare, enligt mig, att skanna över resultaten med Google design då de inkluderar webbplatserna favicon samt deras namn. När det gäller sökresultat ger Googles algoritm mer relevanta resultat, men de från Ecosia är helt okej och de bidrar till något bra.
Intressant att använda en sökmotor för att bidra till minskad klimatpåverkan. Tror det är ett enkelt sätt att få många att känna att det gör skillnad. Finns många som börjat ta avstånd från googles produkter och då kan detta absolut vara ett alternativ. Samtidigt är det nog svårt att få majoriteten av människor att byta över till en annan sökmotor, dels pga det som nämndes att sökresultaten inte är lika bra/relevanta, samt att man är väldigt “fast” i de tjänster man redan använder. Att alternativ som detta finns är dock ett stort plus och om produkten kan utvecklas och förbättras tror jag fler kommer byta.
Som William säger, så är det nog svårt för folk att byta över från Google / Bing / Yahoo, och man får som användare helt enkelt bita i det sura äpplet och använda en sämre produkt för att göra något bra för naturen. Sen kan jag inte tänka mig att de tjänar en god summa pengar.. är det inte våran data som sökmotorer tjänar mest av? Reklam osv hanteras som sagt av Bing vilket innebär att Ecosia helt enkelt är en kopia, som inte får pengar. Jag skulle vilja se Ecosia gynna någon ekonomisk vinst för de involverade. Kanske fulltidsjobb för de som planterar träden? Världen snurrar inte på välgörenhet.
Det är alltid bra med konkurrens på marknader och att google har blivit synonymt med sökning på internet visar hur de nästan har ett “monopol” på sökningar online. Att det kommer nya spelare till marknaden är alltid bra för att utmana och skapa lite tävling mellan företagen vilket ofta leder till bra innovationer / nytta för konsumenterna. Ecosia känns som ett bra exempel av detta, då de tävlar mot de andra sökmotorerna måste de ha något som lockar konsumenter till deras motor vilket de gör genom att plantera träden. Detta gynnar väldigt många personer. Oavsett om de lyckas hålla sig över ytan i tävling mot google eller inte så har de iallafall byggt solcellsparker som kan nyttjas till andra områden om sökmotor planen skulle fallera.