Redwood materials

Problemet Redwood materials nämner är att klimatet påverkas specifikt av all transport som görs idag, vilket resulterar i utsläpp av fossila bränslen. Detta gör att vi ser en lösning i att använda elektriska produkter såsom elbilar och annat, vilket i sin tur leder till ökning av batterier. Dessa batterier tillverkas inte av sig självt och kräver en ibland väldigt lång leveranskedja för att tillverkas. Det är här Redwood materials vill lösa den långa leveranskedjan genom att återvinna batterier och materialet som kan användas för att återskapa liknande komponenter igen.

Redwood materials är ett amerikanskt företag i Nevada, som löser problemet dem nämner kring ökandet av batterianvändning. Problemet dem nämner är att batterier är lösningen, men att det krävs en lång leveranskedja för att tillverkas och sedan levereras från leverantör till kund. Detta försöker Redwood materials lösa genom att återvinna batterier och direkt kunna gå tillbaka för produktion i USA. Så för att förklara hur Redwood materials gör det så beskriver dem det lite så här, först samlar dem in och lagrar använt material. Dem har olika återvinningsprocesser för olika material, sedan renar dem metallerna. Sist tillverkas komponenterna som då kan återanvändas igen som delar till batterier och anoder samt katoder. Detta kan då säljas till fabriker i USA som tillverkar detta, vilket i sin tur minskar leveranskedjan som annars ser ut enligt Redwood materials när det kommer till katoder som på bild nedan.

Denna lösning är intressant då Redwood materials inte bortser att batterier fortfarande kan vara lösningen för att minska utsläpp, men dem ser problematiken kring tillverkningen av det och hittar en lösning på det. Det är ett globalt problem som kan ses genom att dem har partners som delar deras åsikt och mål såsom Volkswagen, Panasonic, Volvo, Toyota och fler. Dem estimerar att behovet av lithium-ion batterier kommer öka med 500% på 10 års tid. Leveranskedjan är då inte redo för detta menar Redwood materials.

Vad jag ser Redwood materials kunna bidra med är just det självförsörjandet som kommer krävas enligt deras estimering och som energiförbrukning kräver. Anledningen till att vi ska använda mer eldrivna produkter är ju i det stora hela av syftet att minska utsläpp. Några möjliga risker skulle kunna vara om det inte är kostnadseffektivt för företagen, vilket kan leda till att dem inte väljer detta alternativ. Varför det kanske blir kostsamt skulle kunna bero då på att återvinningsprocessen är dyr och inte simpel, vilket skulle kunna resultera till att företag frångår lösningen. Sedan är det nog intressant att se om där finns stora skäl för att återvinningsprocessen faktiskt leder till mindre utsläpp än att välja leveranskedjan som annars transporterar längre bara, detta kan vara svårt att mäta exakt och om det inte är tydligt att återvinningsprocessen faktiskt är bättre i alla fallen, så kanske det ändå inte är det bästa.

Join the Conversation

2 Comments

  1. Det är intressant att se Redwood Materials strategi för att återvinna och producera batterikomponenter för att minska utsläpp och främja självförsörjning. En risk är att företag tycker att återvinning är för dyrt och väljer annat. Det är också svårt att säga om återvinning verkligen minskar utsläppen lika mycket som de säger.

  2. Precis som du nämner med att återvinningsprocessen är dyr så väljer företag att frångå det alterantivet. Tesla och andra företag beskriver hur deras batterier är återvinningsbara men resultatet blir ofta något annat. Batterierna förstör miljön med de giftiga material de innehåller. Redwood materials är inte det enda företag som försöker tackla detta problem.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *