Co-inform

Beskrivning

Co-inform är ett projekt som är finansierat av Europeiska unionen för att förebygga och motarbeta spridningen av fake news och desinformation.  Inom projektet ingår en rad olika inblandade aktörer från olika branscher. Bland dessa ingår experter och forskare inom beteendevetenskap, sociologi och datavetenskap. Co-inform beskriver att deras mål är att lyfta kompetens kring digitala plattformar och kritiskt tänkande. Anledningen till detta är för att människor ska förstå hur mycket desinformation påverkar deras liv och demokrati. Co-inform förklarar att det är naturligt för företag och organisationer att använda sociala medier för att sprida information, särskilt när det kommer till stora nyheter såsom krig eller naturkatastrofer. Men i dessa scenarion så sprids även desinformation som en löpeld, vilket är väldigt enkelt på sociala medier. Information och budskap sprids okontrollerbart på olika plattformar utan någon egentlig försäkran av sanningen.

Inom projektet har det utvecklats verktyg för att hjälpa co-inform att nå sina mål. Ett av dessa verktyg är ett plugin för att mäta trovärdigheten för innehåll publicerat på Twitter. Pluginet märker inläggen med olika stämplar över hur trovärdiga de är. Det andra verktyget är ett dashboard som ger en bra överblick och statistik kopplat till desinformation. Det går att använda för att hitta spridning av desinformation. Men det går även att spåra, varifrån desinformationen uppstod och hur den sprids över internet.

Möjligheter

Co-inform har stora möjligheter att fortsätta integrera sina verktyg direkt på sociala medieplattformar. Att öka spridningen av verktyget, som är anpassat till Twitter, till andra stora plattformar som Tiktok, Instagram och Facebook. Med den konsumtionen som existerar av plattformarna så är det svårt att se att det inom en snar framtid inte längre skulle existera ett behov av dessa verktyg. Tvärtom så känns det som att trenderna av spridningen av desinformation via sociala medier bara kommer att öka. Vilket innebär att trycket och efterfrågan efter dessa verktyg utifrån ett perspektiv att minska spridningen av desinformation kommer att vara större än någonsin.

Problem

Co-informs mål och möjligheter känns klara i vad de faktiskt vill uppnå med projektet, dock känns det som att det i nuläget kommer att bli svårt att uppnå. Projektet har inte tillräckligt med verktyg till sitt förfogande i bekämpningen av spridningen gällande desinformation. De har inte en tillräckligt stor räckvidd över samtliga stora sociala medier. Även om målsättningen är att eventuellt ha verktyg implementerade till de största sociala medierna och de plattformar där den största spridningen av desinformation existerar.

https://coinform.eu/

Join the Conversation

4 Comments

  1. Väldigt intressant projekt som hade hjälpt många om de får till att applicera det i samtliga sociala medier. Man borde verkligen investera i dessa typer av projekt då det både kan hjälpa unga människor i dagens samhälle att lära sig att vara källkritiska och verkligen analysera vilka nyheter som är sanna och inte. Detta känns väldigt väsentligt för mål 4 (God utbildning för alla) då alla har rätt till att få utbildning som är korrekt och inte fabricerad.

  2. Håller med Vanja att detta är något som borde implementeras i samtliga sociala medier. Jag tänker att det vore ännu bättre om detta verktyg även kunnat analysera om bilder är redigerade eller inte. Vissa bilder på Instagram och andra plattformar får unga människor att tro på helt orimliga ideal för att bilderna är redigerade.

  3. Låter som ett bra projekt med ett bra syfte, att upptäcka och förebygga desinformation. Som nämnt i kommentarerna ovan hade det varit ännu bättre om de implementerades i fler sociala medier då det är där spridningen oftast sker okontrollerat. Utöver problematiken du redan tagit upp tänker jag också att det kan vara svårt att avgöra exakt vad som är desinformation och vem bestämmer vad som är sant. Det finns alltid en risk att den här analysen/begränsningen av informationen är riktad åt något håll vilket kan göra det svårt för användare att lita på. Men om de går att lita på Co-Inform är det en grym lösning!

  4. Hej chatten! Det är många aktörer som idag verkar inom denna bransch, att just motverka desinformation och fake news. Co-inform verkar inte ha etablerat sig som en seriös aktör riktigt ännu och det kan ju bero på att det är just EU som ligger bakom. De som har läst mina andra verk vet vad jag tycker om företag, men detta är ju något som jag måste ställa mig bakom. HEJA HEJA. Som andra kommentarer påperkar är detta dock en bra tjänst för unga som försöker lära sig om trovärdiga källor osv.

    Fråga till nästa som läser: När Statoil bytte namn till Circle K visade alla respekt och kallade macken för det nya namnet men när Twitter byter namn vägrar folk kalla det för X, Är det så enkelt att vi ogillar Elon Musk eller är det något annat i görningen?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *