iFixit

https://www.ifixit.com/

iFixit fungerar som en manual för användare att ta till sig för att motverka e-avfall och slöseri av elektroniska komponenter inom teknikprylar. De erbjuder guider och verktyg för att reparera elektronik och har vuxit till en ledande resurs att ta till sig för DIY-reparationer. Flera företag i Sverige som Elgiganten och Inet använder denna manual för sina kunder för att främja återanvändning av deras säljande produkter, även globala företag som Amazon gör detsamma. Totalt består iFixit av 104,094 manualer, 214,743 lösningar och kan stoltsera med att över 100 miljoner reparationer har utförts med hjälp av deras tekniker. 

Utöver att erbjuda lösningar på DIY-reparationer gör de även produktnedmontering av kundens enheter, där de även ersätter trasiga delar med nya. Deras Pro Tech Toolkit, som de säljer, innefattar en verktygslåda med verktyg som behövs för alla typer av teknikprylar och kan användas för eget bruk och tillämpas till flera olika komponenter. De har även ett globalt forum där privatpersoner kan dela sina tankar och lösningar med varandra för att undvika e-avfall, därtill erbjuder de användare att skapa egen dokumentation och ramverk på DIY-lösningar med deras egna programvara Dozuki. Det hela är ett privatägt företag av Kyle Wiens som VD och Luke Soules som CXO, dessa två tillsammans har lyckats skapa en standard för DIY genom att upprätthålla samarbeten med giganter som Google och Samsung.

Möjligheter

Den stora möjligheten som iFixit kan bidra med är minskad e-avfall och miljöpåverkan. DIY kan även vara fördelaktigt för andra företag som producerar teknikprylar, i och med att de kan bidra med ökad produktlivslängd. Företag kan därmed stoltsera med detta genom att påvisa att deras produkter kan användas längre, även fast detta inte är deras förtjänst så påvisar detta att de har produkter som är reparationsbara och hållbarhetsinriktade. Med deras backning av stora företag ökar även deras tillförlitlighet och kan marknadsföras till kunder för att främja återanvändning och minskad e-avfall. Under covid-19 arbetade iFixit med Kaliforniens Intresseorganisation CALPIRG med undersökning av att ta fram manualer och reparationsguider för medicinsk utrustning. Detta visar på hur iFixit kan användas i samhället ur ett större perspektiv och främja återanvändning i offentliga sektorer med sina användningsområden. En annan möjlighet som iFixit har att erbjuda är ökad kunskap hos användare inom teknik, en DIY-reparation kan utföras med deras Pro Tech Toolkit och därmed främja en kultur hos människor att bli mer kunniga inom hantverk och därtill göra hela upplevelsen roligare.

Problem

Trots deras höga mängd stöd från stora aktörer, finns risken att andra inte tar till sig iFixit. Ett exempel på detta är Apple, som 2015 valde att ta bort iFixit-appen från App Store på grund av att de ansåg att deras sätt att tillämpa sina verktyg och lösningar på Apple produkter bröt mot avtalen som Apple etablerat mot sina produkter. Farhågan i detta är att den stora mängd teknikprylar från Apple inte har samma möjlighet till ökad livslängd och motverkan till återanvändning. En annan risk är att företag vill motverka iFixit ifall de anser att deras lösningar kan bidra till minskad försäljning, och trots att företag ofta säger att de vill motverka e-avfall, finns det en bitter sanning i att försäljningen är deras högsta prioritet.

Join the Conversation

3 Comments

  1. Det står på sidan att de har utförts över 100 miljoner reparationer med hjälp av deras guider och material. Detta är ju väldigt bra för miljön att så många har lagat sina egna produkter istället för att bara slänga. Men om man ska se detta från ett kritiskt perspektiv kan man ju ifrågasätta hur noggrant granskade deras 100 000 gratis manualer är? Vad för behörighet har de personerna som har granskat alla dessa och kollat att det är säkert för nybörjare att utföra dessa reparationer själva?

  2. iFixit’s lösning är en bra start på vägen och med över 100 miljoner raparationer med hjälp av deras manualer och guider så sätter de ju ett tydligt exempel inom industrin. Som nämnt i texten tog Apple bort iFixit’s app från AppStore, men nu i och med ändrade EU regler och Digital Service Act, har iFixit möjlighet att lansera en ny applikation på en alternativ AppStore för EU-medborgare, även om det kanske inte är nödvändigt då deras webbsida ger tydlig info om hur man hittar guider och följer manualer oavsett enhet.

  3. Jag tycker att det här en fantastisk tjänst som jag själv hade kunnat använda mig av. Jag har den mentaliteten att; kan jag laga det själv, så gör jag det! Jag har tidigare bytt mobilbatteri på en gammal iPhone till exempel. Däremot blir jag inte förvånad över att Apple tar bort deras applikation från app store då de bara vill att deras kunder ska konsumera mer och mer. Det har ju diskuterats att Apple gör det svårare för kunder att laga sina egna mobiltelefoner hemma för att man istället ska lämna in telefonerna hos dem eller kanske till och med köpa en ny… Vilket var varför jag valde att gå över till Samsung då jag inte ser nyttan av att överkonsumera eller begriper mig på varför man ska förbjuda folk från att reparera sina egna mobiltelefoner.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *