Tellmi är en brittisk app som har skapats för att hjälpa unga människor och har för närvarande cirka 70 000 användare. Appen syftar till att skapa en plattform där unga människor kan dela sina tankar och känslor anonymt och få stöd av andra användare. Det som utmärker appen är dess fullständiga anonymitet, med automatiserade användarnamn, vilket gör att användare kan hitta samhörighet när de inte har någon närstående de kan eller vill prata med.
Alla inlägg genomgår en granskning av moderatorer innan det publiceras. Målet är att kontrollera alla inlägg inom 30 min från att de lagts ut av användaren, förutom under natten. Kommentarer övervakas också kontinuerligt. Om moderatorerna misstänker att om någon befinner sig i fara, tas nödvändiga åtgärder för att hjälpa personen vidare. Tellmi erbjuder också rekommendationer om var användare kan vända sig till specifika problem. På appen kan man diskutera allt mellan ångest, kärlek, depression och andra problem. Inläggen visas för andra användare i samma ålder, och det finns möjlighet att filtrera ämnen för att fokusera på de ämnen som användaren vill.
Möjligheter
Denna app är verkligen ett framsteg för unga människor som känner sig ensamma eller inte vågar prata om sina problem. Jag tycker att det är en väldigt bra app som borde finnas tillgänglig i fler länder runt om i världen. Även om det är möjligt att använda appen från Sverige, bör det noteras att allt innehåll är på engelska och att moderatorerna tycks vara engelsktalande. För att nå en bredare publik och öka tillgängligheten tycker jag att de borde utveckla och sprida appen internationellt.
En intressant utveckling för appen skulle vara att integrera den med andra plattformar, såsom Mindler, en app som erbjuder psykologisk rådgivning online. Genom att låta användare “anmäla” inlägg där de tror att någon är i stort behov av psykologiskt stöd, skulle det vara möjligt för Mindler att erbjuda hjälp åt de användare som kan vara i behov av det. Jag tror att det kan vara svårt för vissa individer att ta kontakt med en psykolog, men om det istället vore så att en psykolog blir informerad om att en användare kan behöva psykologisk hjälp, och istället kontaktar den individen kan fler människor få stöd i rätt tid.
Dock är Mindler ett svenskt företag, men det finns förmodligen liknande tjänster internationellt. Genom att samarbeta med andra liknande företag skulle appen kunna erbjuda användarna en ännu bredare och mer anpassad support.
Problem
Ett problem för Tellmi kan vara snabbheten i modereringsprocessen. Främst för kommentarer, då dessa inte kontrolleras innan de publiceras utan det görs i efterhand. Förhoppningsvis så skriver ingen elaka kommentarer på en sådan tjänst men om det skulle ske kan det ha dåliga konsekvenser om någon är psykiskt instabil.
Tellmi låter som en bra lösning/idé där framförallt ungdomar kan tala ut och hitta andra med liknande tankar och på så sätt skapa sig en gemenskap. Med fullständig anonymitet kommer alltid risker eftersom de som lägger inlägg eller kommentarer inte behöver stå för några konsekvenser av vad de skriver. Även att det granskas snabbt finns det risk att olämpliga kommentarer får ligga ut en period och riskeras påverka någon annan negativ. Tänkte också på kopplingen ihop med Mindler som låter som en bra idé men att det kanske kan tolkas fel om en psykolog från ingenstans når ut till en person med psykisk ohälsa. Finns alltid risk att det kan tolkas fel och leda till fler besvär.
Tellmi låter som en bra app för att låta människor uttrycka sig utan att känna sig sämre. Men jag är lite rädd för att moderatorerna kan ha viss bias då de granskar inläggen. De kan ha åsikter kring vad som skrivs och väljer att inte godkänna inläggen även om de är relevanta och skribenten är i nöd för hjälp. Om moderatorerna har en neutral synpunkt på allt och inte inkluderar sina egna åsikter så anser jag att appen fungerar toppen.
Lite som Oscar nämnt, var min tanke kring risken av moderatorernas bias. Hur bestäms moderatorerna, dessa får troligtvis betalt för att hantera inläggen, hur säkerställs det att de är neutrala i sina bestämmelser, hur hanteras eventuell bias. De har vissa riktlinjer på sin hemsida, men vad jag kan hitta beskrivs det inte hur moderatorer väljs och hur de hanterar eventuell problematik med dessa. Finns det möjlighet till en bra automatiserad granskning?
Anonymiseringen kan absolut vara en problem som både du och Levi nämnt. Jag är inte helt säker på om man bara är anonym när man skriver ett inlägg och inte kommentar, men jag antar att man är helt anonym på hela appen. Kanske en lösning kan vara att använda sig av en motsvarighet för BankID i Storbritannien. Då har själva appen tillgång till vem som skriver vad men att det inte syns utåt. Även om det kanske inte går att göra så mycket mer än att stänga av en person från att använda appen om de skriver något olämpligt, så kan det ändå hindra folk från att skriva sånna saker då de vet att de inte är anonyma för moderatorerna. För att förhindra att folk avstår från att signa up sig på appen får de vara tydliga att allt man gör är anonymt, förutom för moderatorerna.
En sån här app i sig kan ju skapa rätt mycket problem som med alla andra liknande appar med anonymitet. Det blir ju diskussion kring vem som bär ansvar. Att aktivt anonymisera användare är ju ett medvetet val till att öppna upp för både hjälp och stjälp. Även om de försöker förebygga det negativa konsekvenserna med moderatorer så blir det ändå en diskussionsfråga, har moderatorerna då ansvaret för att inget negativt når denna person som behöver hjälp? Eller är det skaparna av appen eller trollet själv?