Ecoping är en tjänst som hjälper webbplatser att minska deras koldioxidutsläpp genom att analysera och optimera deras dataanvändning. Varje webbplats på internet producerar koldioxid på något sätt och det är väldigt vanligt att en webbplats producerar stora mängder koldioxid. Webbplatsers data lagras på en server som skickar över data till våra datorer för att vi ska kunna se den, ju mer data som behöver skickas, ju mer energi behöver användas och det är det som producerar koldioxid. Medelvärdet för hur mycket koldioxid producerar på ett besök är 0,62 gram per besök, ett koldioxidavtryck som snabbt växer ju fler som besöker webbplatsen.
Ecoping gör många olika saker som hjälper att minska utsläppet från webbplatser. De erbjuder olika mätvärden som visar hur bra en webbplats mäter sig i ett utsläppsyfte. Bland annat ett EcoScore som går från 0 till 100, där 90 är målet för en bra webbplats. Men även hur många gram koldioxid som produceras per besök. De erbjuder även andra mätvärden som inte utsläppsrelaterade så såsom SEO och prestanda. Mätvärdena presenteras i dagliga rapporter vilket gör det lätt att följa utvecklingen av webbplatsen och hur den utvecklas och blir bättre. Rapporterna erbjuder även förslag på förbättringar som kan göras så att webbplatsen kan bli ännu mer effektiv. Det finns även ett verktyg som visar konkurrenters påverkan på koldioxidutsläpp, vilket kan vara ett bra sätt att visa hur miljömedveten din webbplats är jämfört med konkurrenternas.
Ecoping är ett bra verktyg för att öka medvetenheten hos företag och deras webbplatser. Genom att faktiskt visa hur mycket koldioxid som produceras från deras webbplats och ge förslag hur de kan bli bättre, kan Ecoping öka motivationen hos företag att bli bättre och göra mer i arbetet för att minska koldioxidutsläppet från deras webbplatser. Konkurrensanalysen kan också motivera konkurrenter till en kapplöpning där båda företagen hela tiden försöker vara bättre än det andra och på så sätt minska utsläppet mycket under tid.
Risken med Ecoping är att det används som ett bevis på att företag är miljömedvetna utan att de genomför några långsiktiga förändringar. Ett företag kan säga att de använder sig Ecoping för att framstå som att de gör ett bra jobb, men i själva verket gör de inget arbete för att bli bättre. För i slutändan är Ecoping bara ett verktyg som visar en webbplats koldioxidpåverkan, det är sedan företagen själva som måste se till att arbetet görs så att deras webbplatser blir miljövänliga.
En stor möjlighet för Ecoping kan vara att utöka användningsområdet. Tex att de analysera användningen av vatten och material i samband med webbplatsdrift och utvecklingen. De kanske också kan försöka applicera sin produkt i andra branscher.
En till möjlighet kan ju vara att försöka lösa det problemet du nämnde kring att företag inte behöver göra någonting för att bli bättre. Om Ecoping kan erbjuda ytterligare tjänst till att hjälpa företagen att bli ett mer hållbart företag kan det bli en större försäkran om att det problemet inte uppstår. Dock innebär ju detta att Ecoping måste bli ett helt annat typ av företag inkluderande hållbarhetslagar och regler som måste tas hänsyn till.
Att de visar på hur miljövänlig en webbplats är låter som något som inte är det mest användbara då skillnaden mellan en webbplats som är dålig och en som är bra på den skalan inte är jättestor, och det är exakt som du tar upp att folk kommer bygga en webbplats som har 99/100 i score och säga att det är jättebra medans det är en webbplats för ett kolkraftverk eller liknande. Då kan de marknadsföra sig och säga “kolla va duktiga vi är vi fick 99/100 på ecoping” men sen gör företaget ändå så mycket skada bakom scenerna att det inte betyder något egentligen.