Medieteknik/digitalteknik har förändrat vår vardag och hur världen fungerar på en relativt kort tid. Som utvecklare, interaktionsdesigners, entreprenörer etc. är det lätt att tänka på tekniken som neutral och att vi inte har ansvar över konsekvenserna som förändringarna har i människor och samhället. Vi har argumenterat att det finns ett behov för att inkludera etiska och hållbara konsekvenser i designprocessen på ett explicit sätt för att hantera möjliga risker. Vi har också diskuterat hur teknikens möjligheter kan användas för att ha en positiv påverkan i samhället.
Några av de aspekter som är viktiga att ha med sig:
- Medieteknik har en negativ miljöpåverkan i produktionen av konsumentteknik. Det är bra att tänka igenom i designprocessen för att inte skapa onödig obsolescens, t.ex genom att stödja äldre system.
- Medieteknik har en negativ miljöpåverkan i elanvändning som är mest kopplad till infrastrukturen. Effektivitet ökar med tiden, men ökad användning har ätit upp det mesta av effektiviseringen. Det är viktigt att välja dataservrar och cloud tjänster som använder förnybar energi och arbetar aktivt med effektivisering.
- Medieteknik kan innehålla bias och förstärka befintliga normer. En explicit normkritisk analys av språk och bildspråk, samt ett inkluderande testande kan hjälpa till för att skapa mer inkluderande teknologi.
- Förändringar som skapas av teknik i samhället blir oftast gömda för användare och utvecklare. Vem som har etiskt ansvar är ofta oklara. Vilka konsekvenser (för andra människor, konsumtion, fysisk och psykisk ohälsa, energianvändning, arbetsförhållande etc.) kommer de tjänster och innovationer som vi skapar att få, och vilket är vårt ansvar som medietekniker?
- Det finns akuta globala utmaningar: klimatförändring, utarmning av biodiversitet, försämring av havsbiotoper, fattigdom, globalt hälsa etc. De här utmaningarna är kartlagda inom de globala målen och de bildar ett scenario för en hållbar framtid för alla. Medieteknik kan spela en positiv roll i de utmaningar ifall arbetet fokuserar på dem. Texterna på denna hemsida presenterar exempel för såna lösningar.